Wismo Group bliver dansk importør af Leapmotor, der især vil konkurrere på pris. Første model bliver en Skoda Elroq-konkurrent til omkring 220.000 kr.
Man skal efterhånden bruge både hænder og fødder, hvis man skal tælle alle de nye kinesiske bilmærker, der er kommet til Danmark siden 2022.
Nyeste mærke fra Kina hedder Leapmotor, og bliver det 15. nye kinesiske bilmærke herhjemme. Første model hedder B10, kommer til november og er en 452 cm lang el-SUV, der skal konkurrere med populære elbiler som Skoda Elroq, Kia EV3 og den kinesiske landsmand MG S5 EV.
Midlet er lave priser. De danske priser er ganske vist endnu ikke klar, men på andre markeder placerer Leapmotor sig konsekvent blandt de billigste i de respektive bilklasser.
To batteristørrelser og hurtig lynladning
B10 kommer med to batteristørrelser på henholdsvis 56 kWh med en WLTP-rækkevidde på cirka 361 km og 67 kWh med en WLTP-rækkevidde på cirka 434 km. I Danmark vil priserne formentlig begynde fra ca. 220.000 kr.
Modsat andre billige Kina-elbiler tilbyder Leapmotor relativt hurtig lynladning – B10 tager imod op til 178 kWh. Motoren, der trækker på baghjulene, bliver også relativt stærk med 160 kW (218 hk).
Ellers ligner Leapmotor B10 til forveksling andre elbiler fra Kina. Der er to skærme i kabinen, der sammen med enkelte knapper i rattet står for al betjening. Egentlig fysiske knapper er sparet væk.
Ungt mærke i vækst
Leapmotor er endnu et ungt, kinesisk bilmærke, der har oplevet hurtig vækst på kort tid.
Mærket blev stiftet i 2015 og begyndte at fremstille biler i 2019. Siden er det gået stærkt. I de første seks måneder af 2025 fordoblede Leapmotor næsten sit salg og overhalede dermed hypede Kina-mærker som Xiaomi og Xpeng.

Leapmotor ejes delvist af den fransk-amerikansk-italienske Stellantis-koncern bag mærker som Citroën, Peugeot, Jeep og Fiat, der også ejer 20 pct. af aktierne i Leapmotor. Stellantis har tilmed aktiemajoriteten i et joint venture, der har rettighederne til at eksportere, sælge og producere Leapmotor-produkter uden for Kina.
Satser på Europa
Det er da også Wismo Group, der står bag den danske import af Stellantis’ bilmærker, der har fået importen af Leapmotor i Danmark. Leapmotor satser på eksport til Europa og er allerede til stede i Frankrig, Italien, Tyskland, Holland, Spanien, Portugal, Belgien, Grækenland og Rumænien. Planen er også at bygge biler i Europa, så Leapmotor kan undgå EU’s importtold på kinesisk fremstillede elbiler.
Når B10 er lanceret i Danmark til efteråret, kan den næste Leapmotor blive ID.3 konkurrenten Lafa 5.
Kinesiske bilmærker i Danmark
Aiways
BYD
Hongqi
JAC
Leapmotor
Lotus
Maxus
MG
Navor
Nio
Omoda
Polestar
Voyah
Xpeng
Zeekr
Hertil kommer disse Kina-mærker, der ventes introduceret i Danmark senere i år: Exlantix, Jaecoo, Firefly (Nio) og Dongfeng.