Lexus dropper Danmark

Toyotas luksusmærke, Lexus, trækker sig ud af det danske marked. Satsningen på miljøvenlig, men kostbar hybridteknik har gjort bilerne for dyre herhjemme, fastslår importøren.

For god til Danmark. Sådan kunne man lidt frækt beskrive dagens nyhed om, at Lexus trækker sig ud af det danske marked.

For Toyotas prestigemærke er især kendt for to ting: Ekstrem høj kvalitet og en gennemført satsning på hybridteknik, der skulle gøre de japanske luksusbiler lidt mere miljøvenlige end konkurrenter som Audi, BMW og Mercedes. Men i Danmark har kombinationen af lækker luksus og motorer, der både kører på benzin og strøm, vist sig at være en giftig cocktail: Lexus-modellerne har ganske enkelt været så dyre, at salget har lidt under det. Derfor dropper den danske importør, Toyota Danmark, nu at fortsætte importen af Lexus. Det skriver FDM i dag på hjemmesiden fdm.dk.

Hybridbilen Lexus CT200h var den billigste Lexus i det danske program til 380.000 kr.
Hybridbilen Lexus CT200h var den billigste Lexus i det danske program til 380.000 kr.

Lexus-salget har længe været særdeles lavt. I flere år har der kun været én forhandler i København. Her lykkedes det sidste år kun at sælge 26 Lexus. Alt tyder på at salget ville ende på samme niveau i år: Ind til nu er der blot solgt 13 styk. Men måske bliver der tale om en lille slutspurt til sidst, inden importen slutter med udgangen af juni.

Afgiftsændring kan give Lexus comeback
Toyota Danmark foretrækker dog at sige på gensyn i stedet for farvel til Lexus. I det øjeblik at de danske afgifter ændres, så de i højere grad tilgodeser miljøvenlige biler som eksempelvis hybridbiler, kan importøren godt forestille sig at Lexus-importen genoptages. Det siger Toyota Danmarks pressechef, Anders Tystrup, til fdm.dk.

Importøren fastslår samtidig, at man opretholder garantiordninger og servicering af de Lexus-biler, der i dag kører på de danske veje.

Lexus stod overfor en dansk introduktion af den nyeste generation af IS-serien, japanernes mest seriøse udfordrer til biler som Audi A4 og BMW 3-serie. Det får næppe flertallet af danske bilkøbere til at ligge vågne om natten. Men for bilentusiaster med hang til japansk teknik af absolut øverste skuffe kræver det nok mere end et enkelt glas sake at skylle skuffelsen væk: Lexus har nok haft svært ved at etablere sig som et alternativ til de tyske prestigemærker herhjemme, men teknisk har ”super-Toyotaerne” været i en klasse for sig.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here