Lille Adam skal gøre Opel mere cool

Opel Adam skal konkurrere med livsstilsbiler som Fiat 500, Mini og Citroën DS – og meget gerne gøre Opel til et smartere og mere profitabelt mærke. Officiel premiere til september, i Danmark efter nytår.

Så er sløret løftet for Adam – Opels første forsøg på at vinde fodfæste i den dyre ende af bilernes mindste klasse, hvor konkurrenterne hedder Fiat 500, Mini og Citroën DS.

Navnet Adam er en hyldest til mærkets grundlægger, Adam Opel, og i øvrigt den første Opel i nyere tid, hvis modelnavn ikke ender på A. Med en længde på 3,7 meter er Adam en klasse mindre end Corsa og sigter også i højere grad på at finde sit publikum blandt unge, stilbevidste singler.

Teknisk er der ikke meget nyt i Adam: I første omgang kommer den med velkendte 1,2 og 1,4 liters Opel-benzinmotorer med 70, 87 eller 100 hk. Alle får fem trins manuel gearkasse, mens start-stop automatik skal sørge for at holde benzinforbruget nede. Først senere er Opel klar med up-to-date teknik i form af tre-cylindrede turbomotorer med seks gear og et – formentligt – langt lavere forbrug.

Adam handler om stil
Men glem teknikken et øjeblik: Opel Adam skal sælges på stilen. Udvendig handler det bl.a. om en ny, selvsikker front med en ”vinge” på tværs i kølergrillen, store hjul – helt op til 18-tommer – samt en aluminiumsliste, der visuelt adskiller tag fra karrosseri og dermed gør to-farvede lakeringer til en oplagt mulighed. Faktisk kan man – uden merpris – vælge mellem tre vidt forskellige ”stemninger” i designet: Den farverige Jam, den mere elegante Glam og den sporty Slam. Derudover er der et væld af muligheder for at give Adam dit helt personlige præg – f.eks. med farvede indlæg på instrumentpanelet eller loft med små LED-pærer, der lyser op som en stjernehimmel.

Ifølge Opel kan udstyr og trim kombineres på så mange måder, at det er usandsynligt, at der triller to ens Adam’er af samlebåndet i Rüsselsheim. Hver Adam bliver unik.

Med et ungt publikum i sigte er der selvfølgelig også trådløs Bluetooth opkobling til både Apple- og Android smartphones eller tablets i Adam’s funky kabine. Her kan du overføre alt fra gps-navigation til billeder og musik til Adam’s indbyggede 7-tommers trykfølsomme farveskærm i midterkonsollen.

Opel Adam får officiel verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt sidst i september. Dansk premiere følger sandsynligvis kort inde i det nye år. Priserne er endnu ukendte, men Adam bliver næppe billigere end Fiat 500, der begynder ved 140.000 kr.

Adam skal vise vej for Opel
Dermed er vi fremme ved det måske mest spændende ved Opel’s lille ny. Spørgsmålet om, hvorvidt den kan vokse op og vise vejen frem for et mærke, der leder efter sin egen identitet? Understreget af Opel-boss Karl-Friedrich Stracke’s overraskende lyn-exit i torsdags og branchebladet Automotive News skriverier om, hvordan det endnu ikke er lykkedes Opel at finde en strategi for, hvordan man kan vende det faldende salg og fortsatte underskud. Skal Opel ud at slås på prisen med koreanerne – eller etablere sig som et tysk ”premium-brand”, der – som med Adam – kan tillade sig at hæve prisen fordi kunderne forbinder Opel med noget eksklusivt?

Skal man dømme efter Adam vælger Opel tilsyneladende at sigte efter Audi og Co. Opel Adam lander i hvert fald i et segment, der både er i kraftig vækst og hvor indtjeningen er større.

Læs mere om Opels (manglende) strategi her på hvilkenbil.dk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here