Mænd lever livet farligt i trafikken

Historisk set kommer færre til skade, men mænd er fortsat overrepræsenteret i trafikulykker, viser Vejdirektoratets årsrapport 2024.

Selvom der blev kørt flere kilometer på de danske veje end året før, blev 2024 endnu et godt år for trafiksikkerheden. 2024 sluttede med det næstlaveste antal trafikdræbte nogensinde.

Det viser Vejdirektoratets årsrapport om trafikulykker i året 2024, der netop er offentliggjort.

”Det er en god nyhed, at antallet af dræbte i trafikken fortsætter nedad. Den udvikling skal vi holde fast i ved fortsat at have fokus på trafiksikkerhedsmæssige tiltag som for eksempel kampagner og forbedringer på vejene, så det bliver endnu mere sikkert at færdes i trafikken,” siger transportminister Thomas Danielsen.

Tre ud af fire dræbte er mænd

Årsrapporten om trafikulykker viser også, at det oftere er mænd, der kommer til skade i trafikken. Også når man tager højde for, at mænd kører mere end kvinder.

Sidste år var næsten tre ud af fire dræbte i trafikken mænd, og mænd udgjorde også den største andel blandt de tilskadekomne.

Tallene for 2024 bekræfter dermed en historisk forskel mellem mænd og kvinder. Hvert år har der været stort set samme fordeling mellem dræbte mænd og kvinder i trafikulykker. Mænd lever med andre ord livet farligere i trafikken end kvinder.

Mænd tager flere risici

Det er en reel ulighed mellem kønnene, som er vigtig at have i baghovedet for alle, der arbejder på at forbedre trafiksikkerheden, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.

”Det er ingen overraskelse, at mænd er overrepræsenteret i ulykkerne. Hvad der måske kan være mere overraskende er, at det ikke bare skyldes, at mænd bruger mere tid i trafikken. Vi ved, at forskellen bl.a. skyldes en højere risikovillighed hos mandlige trafikanter,” siger hun.

For eksempel er der flere mænd end kvinder, der kommer til skade eller bliver dræbt i en personbil. I de seneste fem år har 55 procent af de dræbte og tilskadekomne i personbil været mænd, og i samme periode har mænd tilbragt 52 procent af den samlede tid, der blev tilbagelagt i personbil i trafikken.

Mænd er også udsatte på cyklen

Forskellen på kønnene gør sig gældende på tværs af næsten alle transportmidler, fremgår det af rapporten.

Det gælder f.eks. blandt bløde trafikanter som cyklister og fodgængere. Her udgør mænd også en større andel af de dræbte end kvinder. Også set i forhold til den tid, de begge tilbringer som trafikanter på cykel eller til fods.

Grafik: Vejdirektoratet

57 procent af de dræbte og tilskadekomne på cykel i perioden 2020-2024 var mænd.

”Mænd tilbragte i samme periode 53 procent af de kørte kilometer på cykel, hvilket altså igen er med til at understrege, at mænds højere andel af ulykker ikke alene kan forklares med, at de også cykler mere. Der synes ellers at være blevet skabt en fortælling om, at det især er kvindelige cyklister, der kommer til skade i trafikken. Men virkeligheden er, som tallene viser, faktisk en anden,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

Lavere fart, færre dræbte

I perioden fra 2019-2023 var der i gennemsnit 162 trafikdræbte pr. år. De 145 dræbte i 2024 svarer til et fald på 10 procent i forhold til gennemsnittet for de foregående fem år.

Rapporten viser også, at 2024 blev endnu et år, hvor trafikken steg, men gennemsnitshastigheden faldt.

Ifølge Vejdirektoratet blev der i 2024 kørt 0,4 procent flere kilometer på de danske veje end året før. Til gengæld faldt den gennemsnitlige hastighed med 0,3 km/t på tværs af alle vejtyper.

Dermed fortsætter udviklingen med lavere hastighed. Fra 2021 til 2024 er gennemsnitshastigheden på de danske veje i gennemsnit faldet med 2 km/t. Sidste år viste en undersøgelse, at seks ud 10 danske bilister bevidst har valgt at køre langsommere, end de plejer, fordi de vil spare på brændstoffet.

Den lavere hastighed falder sammen med stigende brændstofpriser og øget salg af elbiler, der kan øge rækkevidden ved at holde en moderat hastighed.

Fakta om rapporten

”Trafikulykker for året 2024” er den officielle ulykkesstatistik, som Vejdirektoratet står bag.

Rapporten er baseret på de ulykker, som politiet registrerer. På den baggrund udgiver Vejdirektoratet hvert år en rapport, der indeholder en statistisk beskrivelse af trafikulykkerne i Danmark. Rapporten er typisk bygget op over en række overordnede temaer med fokus på, hvad der skete i trafikken i det forgangne år, hvem blev dræbt eller kom til skade, og hvordan og hvor ulykkerne skete.

Klik på linket for at læse hele rapporten på Vejdirektoratets hjemmeside.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here