Måske er elbilen ikke så tosset endda

elbiler skepsis

Hvilkenbils redaktør, Jens Velling blogger om elbilen, der stadig har problemer med rækkevidden. Til gengæld er strømmen tankevækkende billig.

Bliver det til noget med de elbiler eller er og bliver de en urealistisk drøm for Greenpeace-medlemmer og andre miljøvenner? Jens_Velling_FBS8745

Et godt og ofte stillet spørgsmål, som det fortsat er svært at give et klart svar på. Bilfabrikkerne, der skal lave de famøse elbiler, er tydeligvis også i tvivl. Det ene øjeblik skal alt være elektrisk, det næste trækker de stikket på elbilen med henvisning til, at batterierne stadig er for dyre og ikke tilbyder tilstrækkelig rækkevidde. Og sandt er det, at det med rækkevidden er elbilernes akilleshæl. For hvem kan nøjes med de 150-160 km som elbiler som Nissan Leaf og Renault Fluence tilbyder? Som i øvrigt svinder ind til mindre end 100 kilometer på en dag med frost.

Nej vel – risikoen for at køre tør er simpelthen for stor. Og i en elbil fanger bordet: Du kan ikke lige stoppe en venlig medtrafikant med fem liters benzin i reservedunken, men må pænt vente på Falcks fejeblad. Ikke nogen ønskesituation i nødsporet på en råkold martsdag med grædende børn på bagsædet…

Omvendt får man efterhånden helt ondt i øjnene af at se tallene på benzinstanderen, når bilen skal fyldes. En tankfuld nærmer sig 1.000 kr. og du er naiv, hvis du tror, det bliver billigere.

Og her er så dagens glade nyhed for venner af elbilen. Det kan godt være, du skal have forlængerledning med for at køre fra København til Aarhus, til gengæld er det billigt.

Elbiloperatøren Clever har netop sendt en afgiftsreduktion videre til sine kunder, der halverer prisen for en kilowatt-time. Det betyder, at Clevers kunder fremover kan tanke strøm derhjemme for ca. 1,20 kr. pr. kWh. Da en elbil kører op til 8 km på en kWh koster det altså omtrent 2,50 kr. at køre 15-16 km. I en benzindrevet bil koster det ca. 12 kr. at tilbagelægge samme distance.

OK, så kræver Clever et månedligt gebyr på 300 kr. om måneden, så den reelle forskel er mindre. Men alligevel: Tænk, hvis du kunne mere end halvere dine brændstofudgifter ved at skifte til en elbil? Det er da tankevækkende. Indrømmet, billig strøm hjælper ikke rigtigt på rækkevidden. Men hvis bilfabrikkerne og batteriproducenterne får knækket den nød, har elbilen alle trumfkort på hånden: Simpel og støjsvag teknik, mindre miljøbelastning og ultralave driftsomkostninger.

Så kom nu Duracell og Co.: Få nu lavet nogle batterier, der kan bevare gnisten – så lover jeg til gengæld at min næste bil bliver elektrisk.

1 COMMENT

  1. Elbilen er en teknologisk triumf men en kommerciel fiasko.
    Jeg er imponeret over hvor godt de nye el-biler performer, men at købe en el-bil som familiens transportmiddel kan ikke komme på tale.
    El-bilen er født med et voldsomt teknologisk handikap i forhold til biler med forbrændingsmotor.

    Regn med en rækkevidde på 60-75 km på en opladning også selv om EU standarden ”lover” en rækkevidde på 175 km.
    Det råd kan du læse på den mest seriøse danske hjemmeside om el-biler: http://www.elbiler.nu/
    Jamen hvordan forsvandt de resterende 100 km rækkevidde?

    Ja, de 175 km er et EU-FUPTAL som du alligevel ikke kan regne med. Alle er enige om at eksempelvis Nissan Leaf som har et EU-FUPTAL på 175 km i virkeligheden kun kan køre 120 km på en opladning.

    For at sikre lang levetid på batteriet anbefales det at begrænse opladningen til 90 %.
    Ingen batterier kan lide dybe afladninger, derfor anbefales det kun at aflade batteriet ned til 10 % restkapacitet.

    Batterier ældes. Efter 5 år har batteriet mistet 30 % af den oprindelige kapacitet.
    Om vinteren stjæler opvarmningen 10-15 % af batteriets kapacitet.

    Facit: Rækkevidden i en 5 år gammel Nissan Leaf er nu reduceret til 51% af de ovennævnte 120 km.
    (0,9×0,9×0,9×0,7) = 0,51.
    Rækkevidden er derfor reduceret til: 120 x 0,51 = 61 km i de kolde 6 måneder af året.

    Sådan svandt de ovennævnte 175 km rækkevidde ned til en REALISTISK 61 km rækkevidde.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here