Mazda: Nej tak til downsizing

Mazda vil sælge flere biler i Europa – men ikke ved at gøre som konkurrenterne. Tværtimod vil Mazda klare sig uden turbo og downsizing.

Mange bilentusiaster har et blødt punkt for Mazda. Det relativt lille japanske bilmærke har en aura af entusiast over sig med fine biler som roadsteren MX-5 og en specialitet som Wankel-motoren. At fabrikken i Hiroshima har ry for at lave solide biler uden brok gør kun Mazda-menigheden stærkere i troen.

Men Mazda har ambitioner om at blive en større spiller i Europa, hvor markedsandelen svinger beskedent mellem 1-2 pct. I Danmark gik Mazda-salget pæne 16 pct. frem i rekordåret 2013, men det rækker trods alt kun til at være Danmarks 19. mest solgte bilmærke.

Det skal der laves om på – og Mazda har en plan. Typisk for den ingeniørdrevne virksomhed handler den mest om at gøre, hvad Mazdas ingeniører finder bedst uden skelen til, hvad konkurrenterne gør. Tværtimod virker det som om japanerne nærmest har en sund ‘Rasmus Modsat’ indstilling til den benhårde konkurrence om kunderne. Det er i hvert fald det indtryk som det svenske bilblad auto motor & sport får i et interview med Mazdas chef for Europa, Jeff Gayton. Her siger han bl.a.:

Folk skal tænke: Mazda gør ikke som de andre – de er sjove og smarte. Det gør ikke noget, at vi bygger biler, som ikke alle vil købe. Vi skal bygge følelser ind i bilerne, for vi laver biler til folk med følelser.”

Gayton er særligt kritisk over for trenden med downsizing. Ifølge ham vil Mazda ikke lave biler med små, turboladede motorer. I stedet vil Mazda bygge videre på deres såkaldte Skyactive teknologi, hvor verdens højeste kompression gør traditionelle sugemotorer uden turbo stærkere og mere økonomiske – også i virkelighedens verden.

”Næste generation af Skyactive får endnu højere kompression. Det betyder, at vi kan have motorer med stor cylindervolumen og slipper for at bruge turbo. Vi kan have en 2-liters motor i Mazda 6. Vi behøver ikke gøre som resten af bilverdenen, der laver små motorer med turbo, der kun kører langt på literen i laboratoriet. Vores CO2-udslip bliver lige så lavt som for elbiler, der kører på strøm baseret på EU’s miks for elproduktion (bl.a kulkraft, red.) Sammen med mikrohybridteknik kommer vi ned på 50 gr. CO2/km med en Mazda 6 med en stor og stærk benzinmotor, der har så bredt et moment, at den kan klare sig med 6 trin. Konkurrenterne har så smalt et effektregister, at de bliver nødt til at have otte trin for at klare sig godt i EU’s brændstofmåling,” siger Jeff Gayton til auto motor & sport.

Noget kunne tyde på, at Gayton og Mazda er på rette spor: Mazda var blandt de mærker, der oplevede størst fremgang på det europæiske marked sidste år, anført af stærk efterspørgsel på crossover’en CX-5 med Skyactive teknologi.

Læs også:

Bilsalg: Tre mærker vinder frem 

Bilsalget 2013 – her er vinderne og taberne 

Blog: Størrelsen betyder noget – men slet ikke nok

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here