Næste år udvider Mazda diesel-programmet med en 1,5 liters diesel, der passer perfekt til det europæiske marked. Motoren dukker først op i den nye Mazda 2.
Dieselmotorer har altid været lidt af et stedbarn i japanske biler. Hjemme i den opgående sols land er diesel ikke stuerent, og da japanerne samtidig eksporterer mange af deres biler til USA, hvor diesel kun bruges i tog og trucks, har oliebrændere aldrig været højt på prioritetslisten. Resultatet har været, at japanske bilproducenter kom sent med på bølgen, da især europæiske bilkøbere for alvor begyndte at vælge dieselbiler for at spare på de dyre dråber.
Interessant nok oversvømmes Europa lige nu af en ny bølge, hvor mange forbrugere dropper de dyre dieselmotorer til fordel for en ny generation af benzinmotorer, der kører næsten ligeså langt på literen som dieselmotorer. Da benzinmotorer samtidig er renere, koster mindre og bedre håndterer et typisk kørselsmønster med mange koldstarter og småture, oplever benzinmotoren et comeback i disse år.
Men hos Mazda går de gerne mod strømmen. Fabrikken i Hiroshima løfter sløret for en ny 1,5 liters diesel, der første gang dukker op i den kommende Mazda 2 i løbet af næste år.
Ret beset har det nok heller ikke været de store udviklingsomkostninger, som Mazda har ofret på den nye motor. Teknisk er den nemlig en mindre udgave af den 2,2 liters dieselmotor, som japanerne lancerede sidste år i Mazda 6 og derefter i den nye Mazda 3.
Det er en glimrende motor – ja, en af de bedste på markedet lige nu med fin gangkultur, masser af kræfter og beskeden tørst. Det eneste ‘problem’ er bare, at den næsten er for stor og stærk til andre biler end firmaflyderen Mazda 6. Til den kommende Mazda 2, der befinder sig i ‘Polo-klassen’ er en 1,5 liters udgave rigeligt – og den vil også matche konkurrenterne perfekt, når japanerne – formentlig også i 2015 – putter den i motorrummet på Mazda 3.
Foreløbig afslører Mazda kun, at 1,5 liters motoren får 105 hk og et moment på 250 nm ved 1.500 omdrejninger – det svarer ganske præcist til VWs tilsvarende 1,6 liters motor, der bruges i et væld af VW, Skoda, Seat og Audi-modeller. Uden at oplyse et nøjagtigt forbrugstal, hævder japanerne, at den nye 1,5 liters motor vil få ‘klasseledende brændstoføkonomi’. Vi gætter på et forbrug lige omkring 29-30 km/l.
Den nye motor bygger på Mazdas såkaldte SkyActiv teknologi og benytter et rekordlavt kompressions-forhold, der ifølge Mazda både sikrer et lavt forbrug og høj omdrejningsvillighed.
Læs også: Hazumi springer snart ud som Mazda 2