Mazda er på vej med mærkets første elbil. Den kommer til at skille sig ud fra konkurrenterne på flere punkter og har en teknisk trumf i ærmet.
Mazda er på vej med koncernens første elbil. Vanen tro kører japanerne deres helt egne veje. For eksempel producerer Mazda udelukkende på fabrikken hjemme i Hiroshima, mens mange andre mærker har fabrikker rundt om i verden. Mazda er heller ikke hoppet med på downsizing-bølgen – små turboladede benzinmotorer – men holder fast i fire-cylindrede sugemotorer. Endelig har Mazda også den anderledes Wankel-motor. Den vender vi tilbage til.
Mazdas første elbil har endnu ikke et navn og heller ikke sit eget design. Testbilen, som nogle få medier har haft lejlighed til at prøve, ’låner’ foreløbig karosseriet fra crossoveren Mazda CX-30.
Herunder gemmer sig teknologi, der adskiller sig fra de fleste andre elbiler.
200 km rækkevidde
Mens andre mærker for tiden lancerer stadig større batterier, fordi rækkevidden er en vigtig parameter for elbil-køberne, så har Mazdas første elbil et lille batteri på 35,5 kWh. Det rækker blot til 200 kilometers kørsel ca. det halve af Kia eNiro.
Det lille batteri forklarer Mazda med, at 200 kilometer er det dobbelte af, hvad 90 procent af bilisterne kører om dagen. Ligesom det lille batteri holder omkostninger og vægt nede og belaster klimaet mindre. Det skriver Motor.
Elbilen fra Mazda byder da efter sigende også på en særdeles dynamisk men alligevel komfortabel køreoplevelse.
Lynladning, som eller også er ’det nye sort’ for biltypen, er heller ikke mulig, da Mazdas ’ellert’ lader med maksimalt 50 kW. Men det er selvfølgelig også mindre påkrævet at kunne lade hurtigt med det relativt lille batteri.
Wankel-hjælpemotor
Til gengæld har Mazda en trumf i ærmet. Som tilvalg fås en lille benzindrevet hjælpemotor, der kan producere strøm til batteriet, når det er tømt. Samme princip som i BMW i3 REX, der anvender en af sine motorcykelmotorer til formålet.
Hos Mazda er det selvfølgelig en rotationsmotor – den tidligere nævnte Wankel-motor – som genoplives og tanker strøm på batteriet. Således smedes historie og fremtid sammen i Mazdas første elbil.
Versionen med rækkevidde-forøger introduceres dog først senere end den rene elbil, der forventes at komme på markedet om et års tid. Designerne skal først tegne et karosseri og ingeniørerne finpudse teknikken, der rummer flere finurligheder.
Blandt andet er der udsigt til en helt lydløs elmotor – uden den hyletone, vi ellers kender fra elbiler. I stedet har Mazda tilsat lidt kunstig ’motorlyd’ i kabinen, som giver en svagt snerrende men diskret lyd under acceleration. Lyden kan ifølge Motor ikke slukkes, hvilket ellers ville være ønskværdigt.
Det vides ikke, om Mazdas første elbil bliver en højbenet crossover, men det er ikke usandsynligt, da det er en meget populær biltype lige nu.
Der foreligger ikke noget om lanceringstidspunkt herhjemme for den spændende Mazda eller danske priser for den sags skyld.