Ved at benytte dieselmotorens forbrænding i en benzinmotor, vil Mazda reducere benzinforbruget med 30 procent. ‘Biesel’ motoren er angiveligt klar i 2018.
Benzinmotorer har en renere udstødning end dieselmotorer, der til gengæld kører længere på literen og dermed udleder mindre CO2. Så hvad foretrækker vi: Færre sundhedsskadelige partikler eller reduceret drivhuseffekt?
Sådan ‘sælges’ forskellen mellem benzin og diesel ofte – og det svarer jo lidt til det berømte valg mellem pest eller kolera.
Men hvorfor ikke kombinere det bedste fra de to teknologier, benzinmotorens renere udstødning med dieselmotorens lavere forbrug?
Ifølge den japanske business-avis Nikkei er Mada så langt fremme med en ‘biesel’ motor, at den angiveligt lanceres i en Mazda 3 i 2018.
Teknologien er en udløber af Mazda’s såkaldte ‘Skyactiv’ teknologi, hvor kompressionen er rekordhøj og rekordlav for henholdsvis benzin- og dieselmotorer.
I den nye benzinmotor øges den i forvejen ekstremt høje kompression yderligere. Der er ingen tændrør – i stedet selvantænder benzinen som i en dieselmotor. Mazda’s ‘trick’ består i at gøre forbrændingen meget ren og homogen. Det resulterer angiveligt i en forbedring af motorens termiske virkningsgrad på 30 procent, hvilket kan oversættes til en tilsvarende reduktion af benzinforbruget.
Dermed kan Mazdas nye benzinmotor køre lige så langt på literen som en diesel, men reducerer samtidig udledningen af sod og sundhedsskadelige NOx-partikler.
Konkurrenterne har også prøvet
Ønsket om at skabe den perfekte kloning mellem benzin- og dieselmotor er ikke ny. Giganter som VW, Mercedes og amerikanske General Motors har tidligere været langt fremme med lignende prototype-motorer, men ingen af dem er nået frem til serieproduktion.
Mazda selv har endnu ikke bekræftet, at man har knækket de tekniske udfordringer og er klar til lancering i 2018, som Nikkei skriver. Mazda har dog en langvarig historie for at forske i nye motorkoncepter og viste allerede i 2013 en prototype af den motor, der angiveligt bliver virkelighed til næste år.
Ha ha totalt i orden, Mazda downsizer ikke. Må være min næste bil. 🙂