Mercedes springer facelift over og pensionerer sine to EQE og EQE SUV-elbiler i 2026. Afløser med 800 volt teknologi kommer i 2027.
Mercedes sender to af sine elbiler på førtidspension. Allerede næste år er det slut med sedanen EQE (foto) og den høje søsterbil EQE SUV. Det skriver engelske Autocar.
Særligt EQE har været en smule kontroversiel for Mercedes. Bilens meget aerodynamiske og futuristiske design falder ikke i alles smag. Særligt de ofte konservative tyskere har vendt tommelen nedad, og det har givet konkurrenten BMW medvind for deres tilsvarende i5. Også selv om Mercedes EQE er mere moderne og tilbyder væsentligt længere rækkevidde. Herhjemme har Mercedes EQE solgt fornuftigt og generelt fået gode anmeldelser. Det gælder også i Hvilkenbil, der var begejstret for bilens fremragende komfort og lange rækkevidde.
Springer opgradering over
Egentlig var det planen at give de to EQE-modeller en større teknisk opgradering med bl.a. 800 volt teknologi. På den måde kunne bilerne fortsætte nogle år endnu, men ifølge Autocar vælger Mercedes nu en anden strategi.
Senere i år lancerer Mercedes den lidt mindre GLC EQ SUV, der kommer med den mest moderne teknik. Næste år følger så sedanen C-klasse EQ Technology. Meningen er, at disse to nyudviklede elbiler skal afløse EQE og EQE SUV på den korte bane. De er ganske vist mindre, men faktisk tilbyder GLC EQ mere bagageplads end EQE SUV: 570 liter plus 128 liter frunk mod 520 liter.
I 2027 er Mercedes så klar med den reelle afløser for EQE, når produktionen af E-klasse EQ Technology begynder. Den får senere følgeskab af en SUV-udgave, der bliver den egentlige afløser for EQE SUV.

De to EQE-modeller kom på markedet i 2022 og får altså et relativt kort liv for en nyudviklet bilmodel. Undervejs er de blevet opdateret flere gange. F.eks. med tilføjelse af varmepumpe og større batterier.
EQS fortsætter
Men Mercedes vurderer, at det bedre kan betale sig at satse på de nye modeller på den helt nye MB.EA-M platform med 800 volt end at forbedre den ’gamle’ EVA platform. Dog med den undtagelse, at EVA-platformen faktisk opdateres til brug i de helt store elbiler EQS og EQS SUV, erfarer Autocar.
Mercedes har endnu ikke officielt bekræftet, at produktionen af EQE-modellerne stopper næste år. I stedet siger en talsmand for mærket, at Mercedes har en ”politik om ikke at kommentere på spekulationer om nuværende og kommende modeller.”
Samme talsmand bekræfter dog, at produktionen af E-klasse EQ begynder i 2027.
Dermed får Mercedes tid til at omstille produktionen fra EQE til den kommende E-klasse.