Mercedes’ faststof-batteri kan lynlade 300 km på fem minutter

Mercedes ProLogium faststof-batteri
Foto: Mercedes-Benz

Lynhurtig ladehastighed, lav vægt og stor energitæthed er kodeordene for Mercedes’ faststof-batteri, der er køreklar i 2030.

Forestil dig følgende scenarie: Du kan lade din elbil med strøm til 300 kilometers rækkevidde på kun fem minutter. Samtidig er batteriets energitæthed så høj, at batteriet kun vejer det halve af de batterier, der benyttes i dag. Det er specifikationerne på Mercedes’ solid state-batteri – faststof-batteri – som tyskerne mener vil være standard i alle mærkets nye elbiler fra 2030.

Tyske TÜV (Techniches Überwachungs-Verein), der certificerer og dermed godkender en bred vifte af produkter, har for nylig blåstemplet batteriet. Mercedes samarbejder med det taiwanske firma ProLogium Technology, der som en del af et teknologipartnerskab har udviklet og produceret forserie-udgaver af batteriet. 

ProLogium-batteriet er af litium-keramik-typen. Netop keramik udmærker sig ved en særdeles effektiv energilagring, og det taiwanske firmas test af batteriet får Mercedes til at betegne det som “et gennembrud” og et resultat, der er kommet minimum et år før, man ventede det.

Effektivt og mindre tungt

At redegøre for de tekniske forskelle på nuværende batterier og ProLogiums faststof-batteri vil Hvilkenbil afholde sig fra. Men blandt de væsentligste kan fremhæves, at de nuværende batteriers energitæthed maksimalt er 200 Wh pr. kilo, og ProLogium-batteriets energitæthed er på 359,2 Wh pr. kilo.

Mercedes eqxx
God aerodynamik giver også mange kilometer. Mercedes-konceptbilen EQXX kørte for fire år siden over 1.000 km med et af datidens gængse 100 kW-batterier.

Mercedes indledte udviklingen af faststof-batteriet sammen med ProLogium i 2022. Tyskerne havde året før meddelt, at man frem mod 2030 vil investere over 300 milliarder kroner i udvikling af et faststof-batteri. I bestræbelserne på at transformere Stuttgarts stjerne fra “Electric First” til “Electric Only”, som det blev udtrykt.

Ud over Mercedes har også sydkoreanske, vietnamesiske og kinesiske firmaer investeret i ProLogium. Det taiwanske firma præsenterer batteriet sammen med Mercedes ved denne uges Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Hvorfor et vidunder-batteri?

Faststof-batteriet har i årevis været nævnt med en vis ærefrygt som “den hellige gral”. Vidunder-batteriet vil alle gerne være først med, og det betegnes som værende afgørende for masseudbredelsen af elbiler. 

I faststof-batteriet benyttes færre eller i bedste fald ingen af de miljøbelastende og svært tilgængelige grundstoffer og metaller som kobolt, mangan, nikkel og litium. 

Udover at vidunder-batteriet kan lade langt hurtigere og vejer mindre, er dets energitæthed højere, og summen af de to sidstnævnte faktorer gør rækkevidden betydeligt længere. 

Samtidig er det mere robust overfor ydre påvirkninger. Det vil bl.a. sige, at dets følsomhed overfor temperaturer er lavere – nuværende batteriers ydeevne falder kraftigt ved lave temperaturer. 

Ikke mindst ventes produktionsomkostningerne – “fremadrettet”, som det hedder – at være klart mindre.

Honda, Toyota, Volkswagen og en stribe kinesiske bilmærker er også i fuld gang med at udvikle faststof-batterier. Og alle nævner 2030 som året, hvor vidunder-batteriet er tilgængeligt for masseproduktion.

Tidsskriftet New Scientist anslog i sommeren 2023, at det revolutionerende faststof-batteri vil kunne være i masseproduktion om 10 år, altså i 2033. Man har lov at håbe, at Mercedes og ProLogium overhaler den spådom.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here