Snart kan det være slut med rustne bremser på elbilen. Mercedes vil integrere bremser i bilens elmotor og overflødiggøre service.
Elbiler bremser ofte mere med elmotoren end bilens bremser. Rekuperation hedder fænomenet, hvor motorbremsning bruges til at lade strøm på batteriet. På den måde kan man ofte nøjes med at løfte foden fra speederen for at bremse og samtidig øge rækkevidden.
Ren win-win. Hvis det ikke lige var fordi, at elbilernes bremser ruster, når de ikke bliver brugt tilstrækkeligt. Det har vist sig at være et reelt problem, der kan øge behovet for service og endda gøre det nødvendigt skifte dyre, men kun let brugte bremseskiver.
Mercedes er på vej med en løsning. Tyskerne, der gerne fremhæver næsten 140 års erfaring med at være lidt længere fremme i teknologi-bussen end konkurrenterne, arbejder på en såkaldt in-drive brake.
Fungerer omvendt
Teknisk er der tale om at flytte bilens skivebremser ind i elmotoren, hvad enten den sidder foran eller bagude og trækker på for- eller baghjulene.
I modsætning til konventionelle skivebremser og bremsekalibre, funger Mercedes’ in-drive bremser omvendt: To bremseskiver er fastmonterede, mens en to-sidet, rund bremseklods roterer sammen med drivakslen. Når bremserne aktiveres, presses de roterende bremseklodser ind mod de fastmonterede skiver, og bilen bremser.
Bremseskiverne er vandkølede, hvilket ifølge gør dem uhyre effektive – selv under gentagne nedbremsninger med tung last.
Holder hele bilens levetid
In-drive bremserne optager også kun ganske lidt plads, slides næsten ikke – Mercedes taler om, at de holder bilens levetid ud – ruster ikke, og vil bogstaveligt talt være fuldstændig vedligeholdelsesfri. Tilmed udleder de integrerede bremser heller ingen partikler – de opfanges og lagres i stedet i en særlig beholder inde i elmotoren.
Bremsestøj vil der heller ikke være noget af, og ved at flytte tunge bremseskiver væk fra hjulene og ind i elmotoren, slipper man også for den såkaldt uaffjedrede vægt ude ved hjulene. Det forbedrer både affjedringskomfort og køreegenskaber.
Uden bremser ude i fælgene, der kræver luft, kan fremtidens Mercedes’er også køre med lukkede fælge i nye og særligt vindglatte designs, der kan øge rækkevidden. Der er med andre ord fuld plade på alle fordelene ved in-drive bremser.
Køling er en udfordring
Hvis de bliver til noget. Kølingen af de fastmonterede bremseskiver er blandt de udfordringer, som Mercedes’ ingeniører mangler at løse. En anden er at gøre teknologien tilstrækkelig billig.
Mercedes er ikke de eneste, der bruger omstillingen til elbiler til helt at gentænke traditionel teknologi. Andre arbejder på at integrere en elmotor, inklusive bremse, i hjulfælgen. Her er den store fordel, at man kan massefremstille den samme, kompakte driv-enhed til et væld af bilmodeller, der også let kan gå fra to- til firehjulstræk og dobbelt så mange kræfter.
Lyder smart. Men hvordan fordeles bremsekræfterne mon så til de enkelte hjul hvis der ikke er en elmotor (med bremse) pr hjul. ABS kræver jo, at hvert enkelt hjul kan bremses individuelt
Jeg kan se ABS ringen på det første billede, på det næste skriver de, at bremserne sidder på begge sidder af motoren.
Du behøver jo ikke 2 motorer for at have 2 drivaksler.
Systemet minder jo lidt om det man har på Humwee blandt andet.