Mercedes går mini

Designstudiet Mercedes G-Code ligner forløber for en kompakt crossover, der skal konkurrere med Mini Countryman og den kommende Audi Q1.

Småt er hot – og højt er godt. Mercedes kombinerer to af bilverdenens varmeste trends lige nu med designstudiet Vision G-Code. Bilen er netop præsenteret som frugten af et samarbejde mellem Mercedes’ tyske designstudie i Sindelfingen og et nyt satellit-studie i Kinas hovedstad, Beijing. Ifølge Mercedes er den buttede G-Code da også især inspireret af livsstilen i Asiens mange og enorme metropoler.

Meget mere fortæller Mercedes ikke om bilen – og da slet ikke, om den er på vej i produktion.

Bløde former og rene linjer præger Mercedes G-Code. Bemærk de baghængslede bagdøre.
Bløde former og rene linjer præger Mercedes G-Code. Bemærk de baghængslede bagdøre.

Med hyperavanceret teknik som en hybridmotor, der både kører på brint og strøm, er der nok også mest tale om en prøveballon for tyskerne. Med G-Code kan Mercedes teste publikums reaktion på planerne om at bevæge sig ned i en klasse, der reelt ligger lige under Mercedes’ p.t. mindste model, A-klassen. Med en længde på beskedne 4,1 meter flirter G-Code nemlig med mini-klassen, hvor konkurrenterne bliver Mini Countryman og den kommende Q1, som ærkerivalen Audi sender på markedet i 2016.

Designet ligner ikke desto mindre noget, der kan overleve næsten uforandret, hvis G-Code bliver en realitet. De meget runde former og den nærmest svævende forrude minder dels om Saabs ikoniske design, dels ligger det tæt op af Mercedes’ nyeste model, sportsvognen AMG-GT. Frække detaljer som baghængslede bagdøre, kameraer i stedet for sidespejle og et rat, der folder sig ud som en blomst, når du starter bilen, skal vi dog næppe forvente at se, hvis Mercedes sætter G-Code i produktion.

Solceller i lakken
En anden spændende detalje finder vi i lakken. Hvis du synes den ser lidt ulden ud, er det helt rigtigt set. Mercedes har nemlig puttet bittesmå solceller i lakken, der er i stand til at lade batteriet op – både under kørsel og når bilen holder parkeret. På sigt en lovende teknologi, som kan finde vej til flere biler – måske allerede i dette årti.

Skæver de til tegnebogen og markedsandelene i Stuttgart – og det gør de helt sikkert – skal G-Code nok blive til virkelighed. Klassen for kompakte ‘gadekryds’ boomer. Hidtil har prestigemærker som Mercedes tøvende set til, mens modeller som Renault Captur, Peugeot 2008 og Opel Mokka har overgået selv de mest optimistiske salgsprognoser. Det marked vil Mercedes gerne have en bid af – ikke mindst fordi BMW allerede er der med Mini og Audi støder til om to år med Q1. Så hold øje med Mercedes – meget tyder på, at det tyske luksusmærke snart barsler med endnu en ‘baby-Benz’.

Kabinen i G-Code er ren science fiction med folde-ud rat og kameraer i stedet for sidespejle.
Kabinen i G-Code er ren science fiction med folde-ud rat og kameraer i stedet for sidespejle.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here