Mercedes tjener 4,5 milliarder kr. på at sælge sine aktier i Tesla. Ifølge analytikere et tegn på, at gnisterne springer i den stadig hårdere kamp om markedet for elbiler.
Mercedes har solgt alle sine aktier i elbilproducenten Tesla. Eftersom Teslas aktiekurs er steget med samme fart som en Model S accelererer, ligner det umiddelbart et smart skaktræk: Selv om Mercedes kun ejede en beskeden aktiepost på fire pct., indkasserer den tyske bilfabrik nemlig intet mindre end 4.570 millioner kroner på handlen.
De mange penge luner hos Mercedes, der bruger enorme ressourcer i kampen mod ærkerivalerne Audi og BMW om at være verdens største og mest profitable luksusmærke.
Alligevel overrasker salget flere analytikere. De ser Mercedes’ træk som et tegn på den stadig hårdere konkurrence om at etablere sig på markedet for elbiler. En kamp som Tesla lige nu fører klart, men som flere af de store, etablerede bilmærker nu ønsker at tage op.
Tesla forærer know-how væk
Mercedes købte da også i 2009 næsten 10 pct. af aktierne i Tesla for at få adgang til amerikanernes avancerede batteriteknologi. En teknologi som siden er blevet yderligere forbedret – og som Tesla faktisk leverer til f.eks. en ny, eldrevet udgave af Mercedes B-klasse.
Officielt fortsætter det tekniske samarbejde mellem Mercedes og Tesla da også. Men Mercedes-boss Dieter Zetsche fortaler sig måske en smule, når han lidt lunkent omtaler det fortsatte samarbejde som ‘udmærket’
Sagen er nemlig, at Tesla for nylig frigav patenterne til mange af de teknologier, som gør en Model S til en elbil med væsentligt bedre præstationer end konkurrenterne. Ifølge Tesla-grundlægger Elon Musk ‘forærer’ man kostbar know-how væk for på den måde at speede udviklingen og udbredelsen af elbiler yderligere op. Tanken er, at hvad der er godt for elbiler, er godt for Tesla.
Men for Mercedes betyder det, at man reelt ikke længere har brug for at eje aktier i Tesla for at få adgang til firmaets teknologi.
Toyota beholder Tesla – men satser på brint
Toyota, en anden bilgigant med Tesla-aktier i bankboksen, har dog valgt at beholde sin aktiepost. Den er beskeden – på blot 2,4 pct. – men ikke desto mindre mange penge værd ved et salg. Noget tyder på, at japanerne gerne vil holde lidt tættere øje med, hvad de går og udvikler hos Tesla i Californien. Officielt satser Toyota nu helhjertet på udviklingen af brintbiler frem for rene elbiler. Alligevel beholder japanerne aktierne i Tesla – måske fordi man fortsat gerne vil være tæt på markedets p.t. bedste batterier, der både benyttes i brintbiler og Toyotas mange hybridmodeller.
En anden forklaring på Mercedes’ salg af Tesla aktier kan være, at tyskerne ganske enkelt vurderer, at Tesla har toppet og måske endda er overvurderet på børsen: Så sent som i september var kursen på Tesla-aktien oppe i 284 dollars – i går lukkede den i kurs 235.
Læs også: Tesla er nu mere værd end Fiat