Mercedes er ramt på økonomien, og da der er flere penge i benzin- og dieselbiler end i elbiler, øger Mercedes antallet af nye fossilbiler.
Ganske som mange af de øvrige europæiske bilproducenter er også Mercedes ramt på pengepungen. Mercedes har derfor nu meddelt, at man skruer en smule ned for tempoet for elbiler. De kommende år vil stjernen fra Stuttgart således lancere flere fossilbiler end elbiler.
Helt præcist vil 19 nye fossildrevne Mercedeser se dagens lys frem til udgangen af 2027. 17 elbiler er planlagt.
Mercedes’ globale salg af elbiler faldt fra 2023 til 2024 med 23 procent til 185.000 solgte. Et noget mindre tal end BMW, der i 2024 solgte i alt 427.000 elbiler. Overskudsgraden for Mercedes’ personbiler faldt fra 12 til otte procent, og den forventes at falde til seks-syv pct. i år.
Med de resultater og de udsigter har Mercedes således besluttet at øge antallet af fossildrevne biler, da de – groft sagt – er billigere at producere og indbringer flere penge ved salg. Overskudsgraden skal øges for at “sikre den fremtidige konkurrenceevne i en usikker verden”, sagde Mercedes topchef Ola Källenius forleden på et pressemøde.
Køber sig fri af CO2-bøder
En af grundene til, at Mercedes kæmper med økonomien, er, at mærket fra i år kan imødese at skulle betale massive CO2-bøder til EU. Bøderne udregnes på grundlag af de enkelte mærkers gennemsnitlige CO2-udslip, der ikke må overstige 93,6 gram pr. kilometer. For hvert gram over skal bilproducenten betale 95 euro (710 kroner) pr. solgt bil i bøde til EU.
Med flere fossildrevne biler på programmet bliver CO2-bøderne højere, og Mercedes har slået pjalterne sammen med Geely. Kinesiske Geely ejer bl.a. Volvo og Polestar og sammen med Mercedes Smart.
Da Geely så rigeligt klarer CO2-kravet, er der ledig kapacitet, og den køber Mercedes altså en del af. For paradoksalt nok er det mindre dyrt at købe CO2-kvoter hos konkurrenterne end at betale bøder til EU. Ifølge Automotive News vil Mercedes skulle betale mellem 100 og 300 millioner euro (mellem 746 mio. og 2,2 mia. kroner) til Geely for at slippe for CO2-bøderne.
At købe CO2-kvoter hos konkurrenterne er en meget benyttet metode. Kræfter i bilbranchen og i EU arbejder på at kunne udskyde bøderne frem til og med 2027. Så en bilproducent vil kunne slippe for at betale i år mod til gengæld at betale mere et af de kommende år. Eller få sat så meget gang i produktionen af elbiler, at CO2-regnskabet bliver positivt.
Ny CLA med lang rækkevidde

Blandt de biler, som Mercedes ventes at lancere om ganske kort tid, er den meget spændende CLA. Den kommer som både elbil og som hybrid med benzinmotor. Den nye Mercedes CLA står på tyskernes fleksible MMA-platform – Mercedes-Benz Modular Architecture. Den elektriske CLA benytter teknologi fra Vision EQXX-konceptbilen, der i test kørte 1.200 kilometer på en opladning. Batteriet i Vision EQXX er på 100 kWh – hvor stort det bliver i CLA vides endnu ikke.
Da Concept CLA Class blev vist i 2023 blev det oplyst, at rækkevidden ville være på den gode side af 750 kilometer. Bilen benytter 800 volts-teknologi og har en ladeeffekt på minimum 250 kWh.
Efter CLA følger bl.a. eldrevne udgaver af SUV’en GLC, C- og E-Klasse. Næste år følger en fornyet S-Klasse.
Af redaktionen