Mere for mindre i forbedrede Xpeng-modeller

xpeng lynladning

Xpeng forbedrer G6 og G9 med rekordhurtig lynladning og mere udstyr. Samtidig sættes de vejledende priser ned på flere modelvarianter.

Få mere for mindre. Sådan kan Xpeng-forhandlerne sælge de forbedrede udgaver af G6 og G9 – helt uden at overdrive.

Begge modeller har 800-volt-teknologi og har fået en større teknisk overhaling, der først og fremmest betyder endnu hurtigere lynladning. Fra 382 kW i G6 Standard Range over ca. 450 kW i G6 Long Range og Performance til hele 525 kW i G9 Long Range og Performance.

Da bilerne har forskellige batteristørrelser betyder det, at en opladning fra 10-80 pct. blot tager 12 minutter. Det er rekordhurtigt – hvis man altså kan finde en tilstrækkeligt kraftig lynlader. P.t. findes der enkelte 450 kW lynladere i Danmark, men som vi skrev forleden, er flere ladeoperatører på vej med endnu mere potente lynladere. I løbet af næste år vil det derfor være muligt at udnytte Xpengs ladeteknologi fuldt ud.

Ny type batterier

En del af forklaringen er, at Xpeng skifter fra NMC til såkaldte LFP (litium jern fosfat) batterier, der ikke slides ekstra af at oplade til 100 pct. LFP-batterier har dog mindre energitæthed end de tidligere NMC-batterier, så for Xpeng G6 Long Range og Performance betyder batteriskiftet, at WLTP-rækkevidden falder 40-45 km til henholdsvis 525 og 510 km.

Det lever man nok med, når det tager så kort tid at få et hurtigt zap strøm i en lynlader.

Ægte læder

Udover mere robuste LFP-batterier og rekordhurtig lynladning er både Xpeng G6 og G9 også opgraderet på andre områder.

I G6 har skærmene nu bedre opløsning, der er digitalt bakspejl og i Long Range og Performance er loft i imiteret ruskind og sæder i nappalæder nu standard. En anden forbedring, som mange har efterlyst, er manuelle luftdyser, der nu kan betjenes direkte i stedet for via skærmen.

Et nyt batteri af LFP-typen er både robust og giver mulighed for rekordhurtig opladning af Xpeng G6 og G9.

Udvendig har designet fået en diskret finpudsning. X-logoet er flyttet op på motorhjelmen, mens kørelyset er ført tværs over fronten i en smal stribe. Det er samme design, som Tesla har indført med den opdaterede Model Y, som Xpeng aldrig har lagt skjul på, at G6 er mere end almindeligt inspireret af.

Priser fra 300.000 kr.

De nye priser for Xpeng begynder fra 300.000 kr. for en Standard Range. Long Range koster 350.000 kr., mens Performance løber op i 380.000 kr. Det er godt nok henholdsvis 0, 10.000 og 10.000 kr. mere end de kampagnepriser man har kunnet købe G6 til de seneste måneder. Omvendt er den opgraderede G6 faktisk blevet henholdsvis 40.000, 20.000 og 20.000 kr. billigere, hvis man sammenligner med de seneste vejledende priser.

Uanset hvilke priser man sammenligner med, ser de nye priser konkurrencedygtige ud. To af Xpeng G6’s mest oplagte konkurrenter som VW ID.4 og Skoda Enyaq koster begge 380.000 kr., hvis de skal have bare tilnærmelsesvist samme udstyr. En Tesla Model Y Long Range baghjulstræk koster 360.000 kr., hvilket ganske præcist svarer til en Xpeng G6 Long Range med samme udstyr.

Den danske importør forventer at kunne levere de første, opgraderede G6 i løbet af august.

Mere udstyr i Xpeng G9

I topmodellen G9 får du nu endnu mere udstyr: Alle udgaver har f.eks. 21-tommer hjul, elektrisk anhængertræk, Premium lyd- og komfortpakke med sæder i nappalæder, elektrisk justering samt varme, køl og massage.

De første opgraderede G9 kommer til Danmark i slutningen af juli. Priserne begynder ved 500.000 kr. for en Standard Range med 502 km rækkevidde, mens Long Range og Performance med henholdsvis 585 og 540 km rækkevidde koster 580.000 og 630.000 kr.

Også for G9 gælder, at Xpeng-importøren forventer at kunne levere de første biler i løbet af august.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here