Mest fart på leasing siden 2010

Leasing: Både private og erhvervene leaser nu flere biler. Mere end hver tredje bil, der fik nummerplader på i august var leaset, viser nye tal.

Der kører flere og flere leasingbiler på de danske veje. Især privatleasing er kommet ud af dødvandet. Det viser friske tal fra både De Danske Bilimportører og interesseorganisationen Finans og Leasing, som epn.dk har kigget nærmere på.

I august er der ifølge tal fra bilimportørerne blevet indregistreret 14.694 nye personbiler mod 14.300 i august sidste år. Af dem var de 4.980 leasede mod 3.449 i fjor. Dermed er leasingandelen steget fra 24 til 34 pct. Altså over en tredjedel.

Der er dog stadig erhvervslivet, der leaser flest biler. I august blev der leaset 4.090 biler til erhvervene og 890 til private. De tilsvarende tal for august i fjor var blot 2.892 og 557 biler.

Tal fra Finans og Leasing viser, at der både i årets første og andet kvartal har været tale om en markant fremgang for både privat- og erhvervsleasing sammenlignet med samme perioder i fjor. Privatleasing er steget med 60 pct., mens der for erhvervsleasing er tale om en stigning på 41 pct.

Organisationens direktør Christian Brandt vurderer derfor nu, at privatleasing er kommet ud af dødvandet.

“Vi har haft det på fornemmelse i nogen tid, men nu bekræfter tallene det, og der er tale om en markant fremgang for billeasing generelt,” siger han til epn.dk.

For både privat- og erhvervsleasing er der tale om de højeste tal for et første halvår siden 2010.

Når det drejer sig om privatleasing, er der stadig tale om forholdsvis små tal, og derfor bliver de procentmæssige udsving store. Men der er en klar tendens til, at også privatleasing igen er blevet mere populær. Vore medlemmer fortæller, at kunderne især lægger vægt på budgetsikkerhed og sikkerheden ved at køre i en ny bil. Det sidste gælder måske især børnefamilier,” forklarer Christian Brandt.

Når det derimod drejer sig om erhvervsleasing, tager han fremgangen som udtryk for, at virksomhederne har fået optimismen tilbage.

Hos bilistorganisationen FDM bekræfter forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen tendensen. Han og andre eksperter har en række bud på, hvorfor leasing – og ikke mindst privatleasing har fået ny luft. Allan Skytte Christensen vurderer overfor epn.dk, at standardiserede leasingkontrakter har været med til at gøre forbrugerne mere trygge ved leasing.

Lavere førstegangsydelser og billigere kilometer
Han peger også på, at meget skarpe priser på privatleasing, og førstegangsydelser, der er meget lavere end for nogle år siden, igen har sat gang i markedet.
”Tidligere skulle man typisk betale en førstegangsydelse på 20.000-25.000 kr. Nu er den nede på nogle få tusinde kr. Ja, jeg har faktisk set en førstegangsydelse på 0 kr.,” forklarer Allan Skytte Christensen.

Tejs Laustsen Jensen, der er chefkonsulent hos De Danske Bilimportører, er enig:

“Lovændringen for nogle år siden skræmte nærmest de private bilister ud af leasingmarkedet. Nu har de så set, at det ikke blev så dyrt som frygtet, og samtidig har mange gjort op med sig selv, at leasing passer godt til deres privatøkonomi. Derfor tror jeg også, at vi vil se en fortsat stigning i leasing til private,” siger han til epn.dk.

Hos FDM har man også noteret sig, at de såkaldte ’overkørte’ kilometer er blevet billigere, hvilket også kan spille ind i stigningen i leasingaftaler.

“Der er både en tendens til, at leasingkunderne nu betaler mindre for overkørte kilometer og får mere tilbage for underkørte kilometer. Tidligere kostede det måske 2 kr. for hver ekstra km, mens det nu kun koster 1 kr.,” fortæller Allan Skytte Christensen.

Fakta: Leasing i 2013 og 2014

1. kvartal 2013 2. kvartal 2013 1. kvartal 2014 2. kvartal 2014
Privatleasing 716 1.024 2.176 2.922
Erhvervsleasing 8.907 11.219 10.691 14.513

Kilde: Finans og Leasing

Læs også: Bilsalget steg igen i august

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here