Mikrobiler kører ud af Danmark

mikrobiler

De engang så populære mikrobiler er nærmest udryddet. Nu er det slut med Kia Picanto og Hyundai i10 – men der er elektriske afløsere på vej.

For få år siden dominerede mikrobilerne det danske bilsalg. VW Up var kongen af mikroklassen – nærmest bilernes svar på en Fjällräven-rygsæk – men også modeller som Peugeot 107, Citroën C1 og Skoda Citigo befandt sig rutinemæssigt på toppen af hitlisterne.

Nu er mikrobiler ved at være et overstået kapitel. De tyske trillinger VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii og de franske ditto Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er for længst fortid.

Kun Toyota tilbage

Nu er det også slut med Hyundai i10 og Kia Picanto. I Tyrkiet stopper produktionen af i10, mens Picanto ikke længere er på lager i Danmark, men dog stadig kan bestilles, hvis man vil vente tre-fire måneder fra en båd fra Sydkorea.

Det efterlader en enkelt bil i klassen – Toyota Aygo X. Den kommer lige straks i en forbedret udgave med hybridmotor, der formentlig vil sparke prisen langt ud af mikroklassen. Vi gætter på 200.000 kr., og det er der ikke meget mikro over.

Slået ud af skrappe krav

Netop økonomi har slået mikrobilerne ihjel. Stadig skrappere miljøkrav og sikkerhedskrav har gjort bilerne meget dyrere at fremstille og dermed sælge. Da mikrobølgen toppede i Danmark, ramte priserne bunden ved 70.000 kr. for en fabriksny mikrobil.

De senere år har du været heldig, hvis du kunne købe en mikrobil til det dobbelte.

mikrobiler
Engang var mikrobiler som VW Up, Skoda Citigo, Citroën C1 og Peugeot 107/108 blandt de mest solgte i Danmark.

Bilproducenterne har tjent så lidt på mikrobiler, at de reelt har tabt interessen for dem. Men er du til små, praktiske og billige biler er der faktisk håb forude.

Elektrisk comeback

Afløserne er på vej – de er bare elektriske. Ja, ret beset har elbilen Hyundai Inster netop afløst den nu udgåede Hyundai i10. Det er ikke noget dårligt bytte. Hyundai i10 var en mikrofavorit her på redaktionen, men Inster er en endnu bedre bil. Og kun lidt dyrere i indkøb, men til gengæld billigere i drift.

Det samme gælder Fiat 500e, der for længst har været det elektriske alternativ til den benzindrevne 500.

Up kan genopstå

Selv den ikoniske VW Up komme til at genopstå, når VW i 2027 lancerer den elektriske ID.1 – der meget vel kan skifte navn til e-Up inden da.

Fiat er på vej med en elektrisk Panda. Næste år ser vi en elektrisk Renault Twingo, der også kommer i en udgave med Nissan-skilte på. Toyota mere en antyder, at der også kommer en rent elektrisk Aygo igen. Og endelig ser vi formentlig et par kinesere eller tre i mikroklassen som f.eks. Dongfeng Box.

Så mikroklassen er langt fra død. Vi skal bare vænne os til, at mikroerne gør comeback som elbiler. Er priserne rigtige, kan det måske genskabe populariteten.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here