I april er der Danmarkspremiere på den nye Hyundai i10, der har potentiale til at genoplive mikroklassens popularitet. Mange af rivalerne er væk.
I ugen efter påske – meget passende når den aktuelle nedlukning af Danmark efter planen ophører – er der Danmarkspremiere på en spændende bilnyhed. Her lancerer Hyundai tredje generation af mikrobilen i10. Og hvad så, vil nogle måske sige. Mikroklassen er jo kun en skygge af sig selv. Flere mærker kommer til eller vil droppe klassen, der er svær at tjene penge på.
Men netop Hyundai i10 ligner en bil, der kan genoplive interessen for de mindste biler. Måske mere end nogensinde i disse coronatider, hvor økonomien bliver presset i en grad, der atter kan få mange danskere til at interessere sig for mindre og prisbillige biler.
Historisk har der aldrig været så meget mikro over Hyundai i10, at det gør noget. Den nuværende model er på mange måder klassens bedste. Den er størst og mest rummelig. Virker mest voksen, når det gælder finish og køreegenskaber. Og svaghederne som det manglende sikkerhedsudstyr og det lidt forsigtige design tager Hyundai hånd om med den nye udgave. Tredje oplag af i10 ligner dermed et potentielt hit på det danske marked.
Omfattende sikkerhedsudstyr
Den danske importør har netop offentliggjort priserne – og de bør skærpe interessen. Basisudgaven Pure presser sig nemlig akkurat under 100.000 kroner, hvor langt de fleste bilkøbere kan være med. Vel at mærke med omfattende sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv sporassistent, træthedsregistrering, automatisk nødopkald, 6 airbags, fjernlysassistent og autolys. Her kan konkurrenterne slet ikke være med.
Komfortudstyret er til gengæld skrabet i Pure. Her er fartpilot og elruder foran – og ikke meget mere. Det vil sige, at du mangler radio, aircondition og fjernbetjent centrallås. Alt det – samt 8-tommers infotaimentskærm med Apple Carplay, multifunktionsrat med kunstlæder og højdejusterbart førersæde – får du i Essential-udgaven. Merprisen er 10.000 kr. og de virker godt givet ud. Kan du finde yderligere 7.000 kr., rykker du op i topmodellen, og så begynder i10 at være virkelig veludstyret. Du får bl.a. varme i forsæder og rat, klimaautomatik og bakkamera for relativt overkommelige 117.000 kr. i alt.
Fra april findes Hyundai i10 kun med én motor bag den kække kølergrill. Den velkendte trecylindrede benziner på én liter med 67 turboløse heste. Først til efteråret kan du opgradere til den sportslige N-Line med samme maskine, der ved hjælp af turbo får pumpet ydelsen til 100 hk.
Læs mere om Hyundai i10 her.
Fakta: Priser Hyundai i10 2020
1,0 Pure: 100.000 kr.
1,0 Essential: 110.000 kr.
1,0 Advanced: 117.000 kr.