Nyt studie viser, at bilister kører mindre sikkert, når de bruger moderne bilers infotainment-skærme. 42 procent slingrer mere på vejen.
Store infotainment-skærme har i dag afløst de klassiske knapper og betjeningsgreb i moderne biler. Det ser smart ud og gør nogle funktioner som navigation lettere at bruge – men der er også klare ulemper: Bilister har fået meget sværere ved både at køre bil og betjene andre funktioner på samme tid.
Det viser et nyt studie fra University of Washington. I samarbejde med Toyota Research Institute (TRI) har forskere undersøgt, hvordan bilister klarer multitasking bag rattet, når de bruger bilens touch-skærm under kørslen.
Simulator-test afslører problemer
I undersøgelsen sad 16 deltagere i en avanceret køresimulator. Her skulle de både køre bil, bruge en 12-tommers touch-skærm og løse hukommelsesopgaver, der skulle efterligne den mentale belastning fra trafik og andre forstyrrelser.
Resultatet var tydeligt: Når bilisterne skulle multitaske, gik det ud over både kørslen og betjeningen af skærmen.
- Bilen slingrede markant mere i vognbanen, når deltagerne brugte touchskærmen.
- Samtidig blev bilisterne langsommere og mindre præcise til at ramme de rigtige funktioner på skærmen.
- Jo højere mental belastning, desto større problemer.
42 procent slingrer mere
Forskerne målte blandt andet øjenbevægelser, fingerbevægelser, pupilstørrelse og svedreaktioner. Alle indikatorer for mental belastning.
Resultaterne taler deres tydelige sprog:
- Når deltagerne brugte touch-skærmen, slingrede bilen 42 procent mere i vognbanen.
- Præcision og hastighed på skærmen faldt 58 procent, når bilisterne betjente den under kørslen – og yderligere 17 procent, når den mentale belastning var høj.
- Hvert blik på skærmen blev 26 procent kortere, når hjernen var ekstra presset.
Hånd før øje
En interessant observation var det, forskerne kalder “hånd-før-øje” adfærd. Det betyder, at mange bilister rækker hånden ud mod skærmen, før de kigger på den.
Andelen steg endda fra 63 til 71 procent, når deltagerne samtidig skulle huske på et tal. Det forklarer også, hvorfor større ‘knapper’ eller betjeningsfelster på skærmen ikke nødvendigvis hjælper.
“Hvis folk har svært ved at ramme rigtigt på en skærm, vil man normalt lave større knapper. Men her er problemet, at det er den visuelle søgning, der tager tid,” siger Xiyuan Alan Shen, ph.d.-studerende ved University of Washington.
Skærme skal være bedre
Ifølge forskerne kan resultaterne bruges til at gøre fremtidens infotainmentsystemer og skærme i biler mere sikre. For eksempel ved at bruge sensorer, der kan følge øjets bevægelser eller måle førerens opmærksomhed og mentale belastning og derefter tilpasse skærmens layout.
“Vi ved alle, at det er farligt at bruge sin telefon under kørslen. Men hvad med bilens egen touch-skærm? Det ville vi gerne forstå bedre, så vi kan designe brugerflader specifikt til bilister,” siger medforfatter til undersøgelsen James Fogarty.
Fysiske knapper gør comeback
Studiet understreger, at flotte skærme og digitale løsninger ikke nødvendigvis er lig med bedre trafiksikkerhed.
Mange bilister har også udtrykt utilfredshed med den skærmtunge betjening af moderne biler. Og bilproducenterne lytter. Mærker som Hyundai, Kia og VW er allerede i gang med at give fysiske knapper og betjeningsgreb et større comeback i deres nyeste og kommende bilmodeller.
Sammen med stadig bedre stemmestyring skal det gøre fremtidens biler lettere og mere sikre at betjene under kørslen.





