Elon Musk er uenig med Uber-chef, der mener Lidar og radar er afgørende for selvkørende biler. Tesla bruger kun kameraer og hævder, at det er mere sikkert.
Er radar og Lidar-sensorer nødvendige for at gøre selvkørende biler tilstrækkeligt sikre? Eller kan man nøjes med kameraer?
Dér står den store diskussion om selvkørende biler. Elon Musk, chef for Tesla, tror fuldt og fast på det sidste og benytter i dag udelukkende kameraer til Teslas Full Self Driving-teknik og i mærkets Robotaxier. Stort set alle andre bilproducenter og eksperter mener, at der også skal bruges radar og Lidar-sensorer.
Uber tror på Lidar
Nu får vi diskussionen igen. I et interview blev kørselstjenesten Ubers koncernchef Dara Khosrowshahi spurgt, hvilken teknologi han tror på.
”På kort sigt tror jeg, at det bliver meget vanskeligt at bygge et kamerabaseret produkt, som sikkerhedsmæssigt overgår menneskelig kørsel. Lidar koster 500 dollar. Hvorfor ikke også inkludere det? Alle vores partnere bruger en kombination af kamera, radar og Lidar.”
Netop udgiften til en Lidar-radar har tidligere været nævnt som forklaring på, hvorfor Tesla udelukkende ønsker at bruge kameraer og kunstig intelligens til selvkørende biler.
Musk ser ’sensor-konflikt’
Uber-chefen medgiver, at kameraer på længere sigt kan være nok. Og indskyder, at ”Elon Musk vil sige, at jeg tager fejl.”
Dén forudsigelse fik han ret i. Efterfølgende har Elon Musk været på X med en kommentar til Khosrowshahis holdning om, at Lidar og radar er nødvendige for at gøre selvkørende biler tilstrækkeligt sikre.
Uber CEO in new interview on which approach to autonomy will win: @Tesla’s camera-only or Waymo’s multi-sensor.
"In the near term, I think it's going to be very difficult—and Elon would tell me I'm wrong—to build a camera-only product that has superhuman levels of safety. At… pic.twitter.com/gr9CgXacTQ
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) August 24, 2025
”Lidar og radar reducerer sikkerheden på grund af konflikt mellem sensorerne. Hvis lidar eller radar er uenige med kameraerne, hvem vinder så? Denne sensorkonflikt medfører øget, ikke reduceret risiko. Det er derfor, at Waymo (selvkørende taxaer, red.) ikke kan køre på motorveje. Vi har slukket radarerne i Tesla for at øge sikkerheden. Kameraerne vinder,” skriver Musk på sit sociale medie, X.
Robotaxi stopper midt på vejen
Selv om Elon Musk er sikker i sin sag, er der – som minimum – fortsat nogle børnesygdomme, der skal kureres, før han får ret: De selvkørende Robotaxier, som Tesla har lanceret i Austin, Texas og Los Angeles, Californien, har fortsat en menneskelig co-driver, der kan overtage kørslen.
Det er fortsat nødvendigt, viser et klip foretaget af investeringsfonden Ark Invest, der er kendt som nogle af Teslas mest inkarnerede støtter. Ikke desto mindre oplever to Ark Invest-medarbejdere under en test af en Robotaxi i Austin, at bilen går i stå midt på vejen, fordi den ikke kan finde ud af at foretage et venstresving ind på en p-plads.
Teslas co-driver må derfor stige ud midt på vejen, gå rundt om bilen, sætte sig ind bag rattet og manuelt fortsætte kørslen ind på parkeringspladsen. Se også klippet herunder.