Musk om ny billig-Tesla: ”Bare en Model Y”

Tesla Model Y 2025
Foto: Tesla Inc.

Glem alt om en spritny ’Model 2’: Teslas kommende nye og billigere bilmodel bliver en discount-udgave af Model Y, afslører Elon Musk.

Det er ”bare en Model Y”, sagde Elon Musk i nat dansk tid, da han i forbindelse med kvartalsregnskabet blev spurgt ind til den kommende ’basis-Tesla’.

Dermed punkterede Tesla-chefen endegyldigt, at Tesla laver en ’Model 2’: En selvstændig, nyudviklet mindre og billigere model, der f.eks. kunne konkurrere med mindre elbiler som VW ID.3 eller Renault 5.

I stedet får vi noget, der bedst kan beskrives som en discount-udgave af den eksisterede Model Y.

Jo billigere, desto bedre

Elon Musk var fåmælt om den kommende model, men havde dog overskud til at joke med, at han nu ”har sluppet katten ud af sækken.”

”Ønsket om at købe bilen er meget højt. Folk har bare ikke penge nok i banken til at købe den. Det er bogstaveligt talt udfordringen. Ikke mangel på lyst, men mangel på penge,” forklarede Musk om, hvorfor Tesla vælger at lave en billigere udgave af Model Y.

”Så jo billigere, vi kan lave bilen, desto bedre.”

20 pct. billigere

En anden forklaring er, at Tesla efterhånden har overkapacitet på de samlebånd, der fremstiller Model 3 og Model Y. For at udnytte de kostbare fabrikker bedst muligt, har Tesla droppet at lave en helt ny model på en ny platform og i stedet udnytte den nuværende platform. Det sparer Tesla mange penge til udvikling og omstilling.

Præcist hvordan Model Y så skal forvandles til en billigere bil står endnu hen i det uvisse. Angiveligt er målet at reducere prisen med 10.000 dollars i USA – fra 45.000 dollars for den nuværende basisudgave af Model Y til 35.000 dollars. Det svarer til at gøre bilen godt 20 pct. billigere. I Danmark vil det betyde, at en discount-Model Y skal koste omkring 265.000 kr.

Mindre af alting

For at nå derned, skal Model Y strippes for lidt af hvert.

Teslas udviklingschef Lars Moravy har tidligere sagt, at den nye model vil få ”samme form” som den nuværende Model Y. Flere medier mener dog, at bilen bliver en anelse mindre. Tænk på Skoda, der har skabt Elroq ved at kappe 16 cm af bagenden af en Enyaq. Tesla kommer til at gøre noget lignende.

Derudover kan vi forvente disse besparelser:

Batteriet – og dermed rækkevidden – bliver mindre. Her er flest penge at spare.

Bilen får mindre fælge – formentlig af stål i stedet for aluminium. Det sparer både penge og vægt.

Antallet af højttalere halveres. Her går vi ud fra, at der er tale om en halvering i forhold til de nuværende grundmodeller, hvis det for alvor skal reducere prisen.

Interiøret kommer kun i én farve. I dag kan du vælge mellem sort og hvid.

Indtrækket bliver stof i stedet for kunstlæder.

Sæderne får hverken varme eller ventilation.

Skærmen til bagsædepassagererne spares væk.

Panoramaglastaget bliver afløst af et konventionelt tag af stål. Det kan koste lidt hovedplads, fordi der skal være plads til tværstivere og beklædning af loftet.

Bagklappen bliver manuelt betjent – det sparer en tung elmotor.

Kommer i fjerde kvartal

Tesla hævder i øvrigt, at de har overholdt løftet om at være klar med den nye discount-Model Y i første halvår. Ifølge kvartalsrapporten har Tesla nemlig allerede fremstillet de først eksemplarer i juni.

Vi skal dog frem mod årsskiftet, før bilen kommer på markedet. Angiveligt sker det tidligst efter udgaven af september, hvor det nuværende, amerikansk skattefradrag for køb af elbiler udløber. Det vil Tesla have med, så de kan sælge så mange Model 3, Y og Cybertruck som muligt. Herefter kan den nye, billigere Model Y komme på markedet og ’udligne’ bortfaldet af skattefradraget: Reelt kan amerikanerne så fortsat få en Model Y til samme pris eller lidt lavere end tidligere – den vil bare være mere skrabet.

Ifølge Lars Moravy vil den nye discount-model være ”tilgængelig for alle i fjerde kvartal.”

Lynanalyse: Discount-Tesla får minimal betydning

Lanceringen af en skrabet og billigere Model Y vil ikke få nævneværdig betydning for Tesla. Måske kan den øge det samlede salg en smule, men i mange tilfælde vil den bare ’kannibalisere’ Tesla-salget, fordi mange kunder vil vælge den frem for den dyrere Model Y.

Hvis Tesla for alvor skal løfte salget, har de brug for en mindre model, der samtidig er fremstår frisk og topmoderne. Konkurrencen er alt for hård til at nøjes med halve løsninger som en discount-Model Y.

Men Elon Musk virker ligeglad. Han er overbevist om, at Teslas fremtidige vækst og indtjening ligger i kunstig intelligens, selvkørende biler og robotter. Det lover ikke godt for Teslas elbiler, der vil fortsætte med at tabe terræn til konkurrenterne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here