Slankekur, bodybuilding og pladsudvidelse: Næste generation af Opel Astra skal løse alle den nuværende models udfordringer. Kuren hedder D2XX.
Man kan sige meget godt om den nuværende Opel Astra: Nydeligt design, solid byggekvalitet og fin komfort. Men Astra J har efterhånden fem år på bagen og sammenlignet med nyere konkurrenter som VW Golf, Ford Focus og Mazda 3 trykker alderen. Ja, på tre punkter kan man vel godt skærpe tonen og kalde Astra for pensionsmoden: Vægten er høj, pladsudnyttelsen ringe og betjeningen uoverskuelig med alt for mange knapper.
Opel ved godt, hvor køreskoen trykker. Fabrikken i Rüsselsheim har også medicinen klar, der skal kurere den nuværende Astras skavanker: D2XX hedder den. Bag den kryptiske kode gemmer sig Opels svar på VW-koncernens modul-opbyggede MQB-platform.
Som hos ærkerivalen i Wolfsburg kan Opels nye D2XX-platform bruges til et væld af nye modeller. Udover den kommende Astra K drejer det sig bl.a. om den næste Chevrolet Cruze samt de amerikanske modeller i GM-koncernen Buick Verano og Chevrolet Equinox. D2XX-platformen piller også hele 100 kg af den lettere overvægtige Astra øg forbedrer pladsudnyttelsen markant. Det skriver det tyske bilmagasin AutoBild, der angiveligt har gode kilder i Opels hovedkvarter
Opel skal være sjovere at køre
Ifølge AutoBilds oplysninger vil Opel også ændre Astras køreegenskaber mod det mere sportslige – nøjagtig som tyskerne netop har gjort med den nye Opel Corsa. Øget køreglæde er en vigtig del af Opels strategi mod at forbedre mærkets image og tiltrække yngre kunder.
Helt i tråd med Opels ‘foryngelseskur’ har ingeniørerne i Rüsselsheim også stor fokus på mere moderne betjening og infotainment i Astra K. Opel er allerede godt i gang med den lille, ungdommelige Adam, og i Astra opdateres betjeningselektronikken yderligere: En ganske stor trykfølsom skærm med mulighed for opkobling med din smartphone rykker op i toppen af midterkonsollen.
At dømme efter et lækket spionbillede af instrumenterne, bliver det også muligt at udstyre den kommende Astra med samme elektroniske speedometer som i den store Insignia.
Mekanikken får også en overhaling, så Astra K fremstår som en helt igennem ny model, når den kommer på markedet om ca. et år. Alle de nuværende firecylindrede motorer opdateres eller skiftes ud med nye maskiner, mens basis-benzinmotorerne alle får tre cylindre og turbo i stil med Fords fine EcoBoost-motorer. Endnu ved vi dog ikke noget om ydelser og forbrug, men indgangsmotoren i Astra forventes at blive en trecylindret turbobenziner med 100 hk.
Ifølge AutoBild får Astra K officiel verdenspremiere på hjemmebane i Frankfurt til biludstillingen IAA 15. september 2015. Derefter dukker de første biler til salg op hos de danske Opel-forhandlere lige omkring årsskiftet.
Læs også: Fornyet opbakning fra GM til Opel
Billedet der vises er vist noget fantasi. Den nye kommende og rigtige udgave af Opel Astra, kan ses på http://www.autobild.de
Hej Flemming. Tak for din kommentar – du er altid velkommen! Du har ret i, at den tegning, som vi viser her, ikke præcist viser den kommende Astra – faktisk er den baseret på den nuværende Opel Astra GTC. Den illustration, som AutoBild viser, er dog heller ikke den færdige bil, men ‘bare’ et kvalificeret bud på, hvordan den kan komme til at se ud. Opel har ikke sluppet officielle fotos ud endnu – og gør det næppe før til sommer. Vi vender straks tilbage, når vi har flere oplysninger eller fotos af Astra K. Med venlig hilsen, Jens Velling.