Næsten hver anden nordmand vil ikke købe Tesla

43 pct. af de adspurgte i Norge vil ikke vælge Tesla af politiske årsager. Kinesiske biler møder også stigende modstand i Norge.

Politik spiller en stadig større rolle for vores bilvalg. Det gælder også i Norge, der er det land i verden, hvor forbrugerne køber flest nye elbiler – også fra nye bilmærker fra bl.a. Kina. Det viser en undersøgelse foretaget af Norsk Elbilforening.

Det er 14. gang, at Elbilforeningen gennemfører rundspørgen. Denne gang fik flere end 15.000 bilejere stillet spørgsmålet ”er der nogen bilmærker eller lande, du ikke ville vælge af politiske årsager?”

Politik spiller rolle for 63 pct.

63 pct. – næsten to tredjedele – svarer ja. 43 pct. nævner Tesla som et bilmærke, de ikke vil vælge på grund af politiske årsager, mens 23 pct. siger det samme om biler fra kinesiske producenter.

Nordmændenes besvarelser svarer meget godt til stemningen i resten af Europa. Mens det samlede salg af elbiler i Europa steg 28 pct. i april, faldt salget af Tesla 49 pct. i samme måned.

En ting er dog, hvad nordmændene siger, noget andet, hvad de rent faktisk gør ude hos bilforhandlerne.

Tesla nr. 1 i Norge

Netop i Norge er Tesla nemlig fortsat det bedst sælgende bilmærke. Ifølge det norske Opplysningsrådet for veitrafikken, har Tesla indtil videre leveret fire pct. flere nye biler i Norge sammenlignet med samme periode sidste år. Den netop faceliftede Model Y sælger godt i Norge og salget af den mindre Model 3 er ligefrem fordoblet.

”Tesla Model Y er meget bil for pengene, så man kan jo bare spekulere på, hvor højt salget havde været, hvis Elon Musk ikke havde engageret sig i MAGA-bevægelsen og Trump-administrationen, siger Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Christina Bu tror, at det både handler om udvalg og pris, og at mange nordmænd synes, at det er vanskeligt både at lade være med at købe kinesisk og Tesla. 

Tesla mister terræn

”Desuden siger 50 procent i undersøgelsen faktisk, at de ikke vil undgå Tesla, og flere køber elbiler i dag end nogensinde tidligere.

Christina Bu peger dog på, at der sælges så mange elbiler af andre mærker, at Tesla er gået fra en markedsandel på 21,2 pct. i sidste år til 13,8 pct. hidtil i år.

”Det er et ganske dramatisk fald, ” konkluderer hun.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here