De kommende måneder er afgørende for Nissans fremtid. Ifølge analytikere er det japanske mærkes kamp en overlevelseskamp.
De seneste uger har Hvilkenbil kunnet fortælle om Stellantis’ og Volkswagens problemer med at få det hele til at hænge sammen. Også Nissan har vi været omkring, og nu bærer internationale medier yderligere brænde til Nissans bål. Den japanske producents økonomiske krise beskrives af analytikere og internationale medier som så alvorlig, at topchef Makoto Uchida ikke kun kæmper for at redde sit eget job. Men også for at redde Nissans eksistens.
Nissans kurs har været slingrende siden 2018, skriver blandt andre nyhedsbureauerne Reuters og Bloomberg. Krisen blev første gang åbenlys, da daværende topchef, Carlos Ghosn, blev beskyldt for finansielle fiflerier og sat i husarrest i Japan. Nogle husker måske hans meget spektakulære flugt, gemt i en kasse ombord på et privat jetfly.
Næste åbenlyse krise kom, da hans efterfølger året efter indrømmede at have hævet et rigeligt stort honorar til sig selv, hvorefter han fratrådte. Vicedirektøren med ansvar for drift blev angiveligt i forbindelse med sin exit i 2023 overvåget af topchef Makoto Uchida. Formentlig på grund af mistanke om svindel. Og i disse uger er finansdirektøren ifølge Bloomberg under pres for at træde tilbage.
Pioner i knibe
Hvad der skyldes slingrekurs på direktionsgangen, og hvad der skyldes udefrakommende forhold, skal vi ikke kunne afgøre her på Hvilkenbil. Men en del faktorer – ud over de nævnte – spiller ind.
For halvandet årti siden så det ellers ganske lyst ud, da Nissan var en succesrig elbil-pionér med Leaf. Også crossoveren Qashqai solgte godt, og på det vigtige amerikanske marked gik det også fint.
Men introduktionen af elbilen Ariya blev forsinket på grund af produktionsvanskeligheder, og de 3,3 millioner solgte biler i 2023 var en nedgang på 40 procent siden 2017. I løbet af de seneste 10 år har Nissan-aktien tabt 70 pct. i værdi.
Nissans ellers solide og givtige alliance med Renault har været igennem en rekonstruktion, der ikke synes at have gjort noget godt for japanernes styrke. 9.000 ansatte er blevet afskediget. 20 pct. af produktionskapaciteten skæres væk bl.a. ved at lukke fabrikker. Og Uchida har accepteret at gå 50 pct. ned i løn – til 15 millioner kroner om året.
Fejlslagen strategi?
Nyhedsbureauerne rapporterer, at der internt i virksomheden er uro. Hvordan kan det lade sig gøre at gå fra nærmest at være verdensledende på elbiler til at være hægtet af? Hvorfor har Nissan ikke introduceret nogle af de mange opladningshybrider fra det japanske hjemmemarked i USA, Nissans største marked, hvor efterspørgslen efter hybriderne er stor?
Oven i det hele truer USA’s kommende præsident, Donald Trump, med straftold på varer produceret i Mexico. Her har Nissan fabrikker, der bygger biler til det nordamerikanske marked. Trump er en ubehagelig og ubekendt faktor – også for Nissan-topchefen.
Nu skal topchefer jo udstråle optimisme, og ved aflæggelsen af seneste halvårsregnskab sagde Makoto Uchida, at man er i gang med en ‘turnaround’. Den skal gøre Nissan i stand til at ‘agere hurtigt og fleksibelt i markedet … så Nissan kan komme tilbage på sporet mod vækst’.
Indtil videre mener iagttagere dog, at Uchida er for sent ude.
“Vi er vidner til en menneskeskabt katastrofe,” siger analytikeren Seiji Sugiura fra Tokai Tokyo Intelligence Laboratory til Automotive News og fortsætter:
“Det er sandt, at der i branchen er stor usikkerhed (bl.a. på grund af Kinas offensiv på elbil-markedet og usikkerheden om Trumps politik, red.). Men når det kommer til stykket, er der tale om en fejlslagen strategi fra Nissans side.”
Af redaktionen