Næste generation af Nissans elbil Leaf kan blive helt eller delvist selvkørende, kommunikere med andre trafikanter og køre op til 500 km på fuldt opladede batterier.
Fremtidens bil er eldrevet, ren, selvkørende – og slet ikke så kedelig, som bilentusiaster frygter.
Sådan lød nogle af budskaberne, da Nissan præsenterede konceptbilen IDS på biludstillingen i Tokyo. Her løber IDS med en stor del af opmærksomheden – og det forstår man godt, når man nærstuderer den japanske elbil i Golf-størrelse.
Nissan IDS er nemlig på én gang futuristisk og virkelighedsnær. Japanerne antyder, at IDS bliver til afløseren for elbilen Leaf om blot to-tre år. Ikke alle teknologier i IDS vil overleve frem til produktionsstart, men bilen byder på nytænkning, der med stor sikkerhed vil vinde indpas i fremtidens biler om få år.
Men tilbage til IDS. Nissan gør et stort nummer ud af bilens kunstige intelligens. Den bruges til at gøre IDS helt eller delvist selvkørende – alt efter chaufførens behov og humør, kan bilen også køres manuelt på gammeldags manér. Grundtanken er, at den kunstige intelligens altid er med som en opmærksom co-driver, der i alle situationer er klar til at hjælpe til, så kørslen bliver så sikker og miljøvenlig som mulig.
Blinker og taler til fodgængere
Blandt andet kan IDS kommunikere med omgivelserne ved hjælp af et udvendigt lysbånd. Kommer bilen tæt på fodgængere og cyklister, lyser lysbåndet rødt for at skærpe omgivelsernes opmærksomhed. Når Nissan IDS stopper for fodgængere, kan en stemme sige ‘efter dig’, så fodgængeren ved, at det er sikkert at gå ud foran bilen for at gå over gaden.
For chaufføren betyder kunstig intelligens, at Nissan IDS tilpasser sig førerens foretrukne kørestil. Er du typen, der kører langsomt frem mod rødt lys, gør IDS det samme. Foretrækker du i stedet at køre hurtigt frem og bremse sent, ‘efterligner’ den kunstige intelligens din mere aggressive kørestil.
Indvendig tilpasser Nissan IDS sig også situationen, hvad enten føreren kører selv eller har overladt styringen til den kunstige intelligens.
”Interiøret skifter alt efter om føreren vælger at køre selv eller har valgt indstillingen ‘piloted drive’. Forskellen i indretning finder vi helt afgørende for vores opfattelse af, hvordan en selvkørende bil skal være,” forklarer chefdesigner Mitsunori Morita.
Kabinen kan ommøbleres
Idéen er, at mens indretningen er ganske konventionel med fire enkeltsæder og et joystick-lignende rat når føreren selv styrer Nissan IDS, bliver der møbleret radikalt om, når IDS skifter til autonom kørsel: Rattet forsvinder i instrumentbordet, der til gengæld forvandles til en enorm skærm i hele kabinens bredde, mens alle fire sæder vinkles ca. 25 grader ind mod midten. Dermed bliver det lettere at føre en samtale, arbejde eller lade sig underholde af film, musik eller netsurfing, mens den kunstige intelligens sørger for at bringe passagererne frem.
Står det til Nissan, kan sådan en tur sagtens tage mange timer uden behov for en pause til opladning. Nissan IDS har væsentligt kraftigere batterier end den nuværende Leaf. Det øger rækkevidden fra godt 200 til 500 km. Til gengæld vejer batterierne 100 kg mere end i Leaf, og det har tvunget Nissan til at bygge en stor del af karrosseriet i ultralet kulfiber.
Både kulfiber og næste-generations batterier er kostbare, og spørgsmålet er, hvordan opbygning og rækkevidde ser ud, når IDS om to-tre år bliver til en produktionsklar elbil. På sigt er der dog næppe tvivl om, at IDS er et endog meget realistisk på bud, hvordan vores biler er indrettet om 10 år.
Læs også bloggen: Vi har fået elbil