Nissan udvikler lak, der får al vand og snavs til at glide af karrosseriet. Japanerne hævder, at teknikken gør bilvask unødvendig – men lakken bliver dyr.
Træt af bilvask? Så er Nissan på vej med en god nyhed. I disse måneder tester den japanske bilproducent en ny lak på sit engelske udviklingscenter i Bedfordshire, der må være alle dovne bilejeres vådeste drøm.
Nissan kalder lakken ’supervandafvisende’. Teknikken er velkendt, og mange producenter af især lakplejemidler med såkaldt nano-teknik har ofte hævdet at have skabt en lak, der simpelthen afviser alle former for snavs fordi den gør bilens overflade ekstremt glat.
Nissans lak er dog lidt anderledes. Dels er der tale om en lak, der påføres på fabrikken, dels er overfladen ikke glat og jævn men kan tværtimod sammenlignes med et bjerglandskab, der består af både dybe dale og høje tinder. I nano-størrelse forstås. For det blotte øje ser kun et helt almindeligt, glat og blankt karrosseri.
Tricket er, at ’bjerglandskabet’ skaber et fjendtligt miljø for vand og snavs. På den ene side kan vandperler ikke lægge sig på lakkens ’tinder’. På den anden side skaber ’dalene’ små luftlommer, som puster vandperlerne væk. Resultatet er en overflade, der får alt vandbaseret snavs som regn, sne, frost og mudder til at glide af bilens overflade.
Nissan hævder, at resultaterne er så overbevisende, at man snart kan sende lakken i serieproduktion. Navnet bliver Ultra-Ever Dry, og japanerne forventer, at de kan sælge lakken for omkring 450 pund – godt 4000 danske kr. Det lyder fair, men når der er kommet danske afgifter på, ender prisen snarere på 10-12.000 kr. eller omtrent det dobbelte af en almindelig metallak.
Kan man omvendt – som Nissan hævder – slippe for at bruge tid og penge på bilvask resten af bilens levetid, ligner det faktisk en fornuftig investering. Er den supervandvisende lak lige så effektiv som Nissan lover, vil det også være en gevinst for miljøet. Bilvask kræver nemlig meget vand og sender ofte giftigt vejsnavs med ned i undergrunden.
På billedet herover kan du se effekten: Venstre side af den hvide Nissan Note har almindelig lak og trænger til en vask, mens Ultra-Ever Dry-lakken på højre side stort set har afvist alle former for smuds.
Se også videoen her.
Men når man har kørt 100k km og bilen er blevet godt sandblæst af vind og vejr…. holder det så stadigvæk?