Turbomotor, pænt med udstyr og gæstfrit bagsæde til startpriser fra 214.000 skal gøre Nissan Pulsar til et populært medlem af ‘Golf-klubben’.
Det ligner god timing, når den danske Nissan importør gør comeback i den lille mellemklasse til november. Efter at have sat sig selv uden for døren i adskillige år ved slet ikke at have en model i klassen, vender japanerne tilbage med den helt nyudviklede Pulsar. Meget passende på et tidspunkt, hvor vi ellers så småbils-begejstrede danske forbrugere begynder at købe lidt større biler igen.
Nissan har da også noget at revanchere. Sidst japanerne forsøgte af ‘spille Golf’ med tunge drenge som VW (Golf), Skoda (Octavia), Ford (Focus) og Mazda (3) var der nærmest bøllebank i luften: Almera hed bilen, som Nissan forsøgte sig med, men som de færreste kan huske i dag.
For japanerne var seneste besøg i Golf-klubben utvivlsomt en lektie, som de faktisk tog ved lære af og siden vendte til en kæmpesucces: Crossoveren Qashqai afløste ikke bare Almera men også den større Primera og blev på rekordtid en bestseller over alt i Europa. Ja, faktisk kan man sige, at satsningen Qashqai har tjent så mange penge hjem til Nissan, at der nu er råd til endnu et et forsøg i den enorme, men også enormt konkurrenceprægede Golf-klasse.
Klassens længste akselafstand
Et blik på Pulsar og den tilhørende prisliste viser, at Nissan mener det alvorligt. Pulsar stiller med klassens længste akselafstand på 270 cm og dermed, hvad der angiveligt er klassens største bagsæde.
Målgruppen er familien med langlemmede teenagere – men også bilkøbere, der er til moderne teknik og design. Derfor stiller Pulsar også med to turbomotorer – en diesel og en benziner – samt muligheden for at købe alt i innovativt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel og et avanceret bakkamera, der viser alt omkring bilen i fugleperspektiv.
Det hele er pakket ind i et – i hvert fald sammenlignet med Almera – mere vovet design, der låner stiltræk fra den nye Qashqai.
Priserne er – for nu at blive på Golf-banen – også under par: For 214.000 kr. – inkl. lev. – får du en 1,2 liters turbobenziner med fire cylindre, 115 hk og et snitforbrug på 20 km/l. Basisudstyret hedder Visia, men er på ingen måde skrabet. Pendlere kan overveje at lægge yderligere 27.000 kr. for at få den Renault-fremstillede 1,5 liters turbodiesel med 110 hk under hjelmen i stedet – her er snitforbruget 27,8 km/l.
Det koster Nissan Almera, inkl. lev.:
1,2 DIG-T
Visia: 214.000 kr.
Acenta: 244.000 kr.
Tekna: 284.000 kr.
1,5 dCi
Visia: 241.000 kr.
Acenta: 271.000 kr.
Tekna: 311.000 kr.
Læs også: Nissan Pulsar vil tilbage i Golf-klubben