Torsdag den 7. april begynder forsalget på elbilen Nissan Ariya. Priserne begynder ved 367.000 kr. og de første biler er i Danmark til sommer.
Nissan er blandt elbils-pionererne, men har ikke budt på en ny model siden den nuværende Leaf blev lanceret i 2017. Men nu stiger spændingen bogstaveligt talt: I morgen, torsdag den 7. april, åbner den danske Nissan-importør for forsalg og bestillinger af den helt nye Ariya.
Og det med forsalg kan være ganske fornuftigt i disse tider med kinesiske corona-krampetrækninger, mangel på mikrochips og ikke mindst konsekvenserne af Ruslands krig i Ukraine. Det vælter ind med rædselshistorier i Hvilkenbils indbakke fra bilkøbere, der beretter om ventetider på seks, 12, 18 eller endnu flere måneder på fabriksnye elbiler. Så vil man være blandt de første Ariya-ejere herhjemme, gælder det utvivlsomt om også at være blandt de første, der skriver slutseddel. Ariya er i forvejen forsinket, og aktuelt bliver den endnu en måned forsinket på hjemmemarkedet Japan. Her skulle den være til salg nu, men lanceringen er skudt til maj.
Hvorvidt Ariya også bliver forsinket i Danmark, er endnu uvist. Efter planen kan de første biler leveres herhjemme til sommer. Den danske importør oplyser dog, at den firehjulstrukne topudgave muligvis først kommer i begyndelsen af 2023.
Masser af standardudstyr
Samtidig er den danske importør endelig klar med priserne. De starter ved 367.000 kr. for basisudgaven med 63 kWh batteri, 403 kilometers rækkevidde, 158 kW (215 hk), forhjulstræk og en 0-100 km/t tid på 7,5 sek. Her hedder udstyrsniveauet Advance og omfatter bl.a. intelligent nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse samt vejkrydsassistent, vognbaneassistent og advarsel om biler i den blinde vinkel samt skiltegenkendelse. Herudover er der 360 grader kamera rundt om hele bilen og adaptiv fartpilot med navi-link, nøglefri betjening og Nissans e-pedal, der gør, at man kan køre en stor del af tiden med kun én pedal. Der er også eldrevet bagklap med håndfri funktion og to 12,3” info skærme med swipe funktion samt trådløs oplader og Apple CarPlay/Android Auto. Basisudgaven af Ariya er altså alt andet end skrabet.
Ikke desto mindre tipper Hvilkenbil, at mellemudgaven Evolve bliver den mest populære herhjemme. Prisen stiger ganske vist betragtelige 79.000 kr. til 446.000 kr. For de penge får du et væsentligt kraftigere batteri på 87 kWh, der øger rækkevidden til 520 km. Ydelsen stiger også til 175 kW (239 hk), men præstationerne er de samme: Den øgede vægt fra det større batteri ’sluger’ simpelthen de ekstra 24 hk.
Udstyret i Evolve får et nøk til med bl.a. head-up display, automatiske matrix-forlygter og elbetjent panorama-glastag.
Lægger du yderligere 35.000 kr. kommer der en ekstra elmotor i Ariya, og så har du firehjulstræk. Nissan kalder modellen e-4orce og det løfter ydelsen til 222 kW (302 hk), mens rækkevidden falder til 493 km.
Danskere med ønske om anhængertræk kan glæde sig over, at Ariya er klar til krog: 750 kg for de to forhjulstrækkere, mens e-4orce må slæbe 1.500 kg.
22 kW hjemmeladning
Nissan Ariya deler teknik med alliancepartneren Renault Megane e-Tech, der dog ikke fås med det store batteri. Til gengæld er slægtskabet tydeligt, når det gælder ladning: Som Megane e-Tech har Ariya en indbygget lader på hele 22 kW, så du kun skal bruge 3-4 timer derhjemme på en fuld opladning. Højeste kapacitet i en lynlander på farten er 130 kW.
Ariya kan også privatleases, og det kan gøres fra 4.295 kr./måned med 29.995 kr. i udbetaling. Med lavere udbetaling på 19.995 stiger den månedlige ydelsen til 4.695 kr./måned.
Nissan Ariya er en mellemstor SUV på 4,6 meter, så når den indtager Danmark til sommer, bliver de primære konkurrenter Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq og Årets Bil i Danmark, Hyundai Ioniq 5.