Ingen andre lande har så mange elbiler som Norge. Nu overvejer den norske regering at genindføre 25 pct. moms på alle elbiler.
Det er ikke bare i Danmark, at man overvejer at skrue ned for den økonomiske støtte til elbiler. I Norge, der er det land i verden med flest elbiler i forhold til indbyggertallet, høres nu lignende overvejelser.
”Vi har brugt adskillige milliarder kroner på at stimulere bilkøberne til at vælge elbiler, hvilket er kommet både private og firmaer til gode. Elbil-politikken har været vellykket, når næsten alle som køber ny bil, vælger elektrisk. Så er Stortingets mål mere eller mindre nået,” siger Tuva Moflag, finanspolitisk ordfører for Arbeiderpartiet til den norske avis Dagens Næringsliv.
Slut med momsfritagelse
Arbeiderpartiet vil derfor revurdere den nuværende ordning, hvor alle elbiler, der koster under 500.000 kroner i Norge er fritaget for den norske moms på 25 pct. Sammen med afgiftsfritagelser og andre fordele som fritagelse for bompenge og mulighed for at køre i busbaner, har det gjort elbiler til en kæmpe succes i Norge.
Ved udgangen af 2024 var der registreret knapt 800.000 elbiler i Norge. Det svarer til mere end 27 pct. af den samlede bilbestand i Norge. I sidste måned udgjorde elbiler hele 97 procent af det norske nybilsalg.
Til sammenligning kører der aktuelt flere en d400.000 elbiler på de danske veje, hvilket udgør knapt 14 pct. af alle personbiler i Danmark. I runde tal er Norge altså dobbelt så langt fremme med omstillingen til elbiler end Danmark.
Fremlægges i oktober
Andre norske partier har lignende overvejelser som Arbeiderpartiet.
Miljøpartiet De Grønne er med på at genindføre moms på elbiler, men mener, at det skal ske gradvist.
Fremskrittspartiet er imod og vil tværtimod afvikle alle former for afgifter for alle typer køretøjer og ikke bare elbiler.
Tuva Moflag siger til Dagens Næringsliv, at hendes partifælle og finansminister Jens Stoltenberg fremlægger en endelig plan for, hvad der skal ske med momsen på elbiler sammen med Arbeiderpartiets finanslovsforslag i næste måned.
Sverige advarer Danmark
I Danmark har skatteminister Rasmus Stoklund (S) tidligere lovet, at regeringen ville fremlægge en plan for nye bilafgifter denne sommer. Det er ikke sket. Angiveligt fordi der er intern uenighed i regeringen om, hvordan nye bilafgifter skal skrues sammen. Socialdemokratiet vil hæve afgiften for større elbiler for at friholde de mindre elbiler for afgift. Venstre og Moderaterne ønsker angiveligt et helt nyt afgiftssystem.
Bliver regeringen ikke enig med sig selv, begynder Danmark formentlig at indfase afgifter på elbiler fra 1. januar.
De planer har til gengæld fået vores svenske naboer til at komme med en advarsel til Danmark: Indfaser Danmark afgifter på elbiler nu, risikerer vi at begå samme fejl som Sverige, der i dag er langt bagefter Norge og Danmark, når det gælder omstilling til elbiler.