’Norsk model’ giver dyrere minibiler

dyrere

En ny teknisk afgift kan betyde, at de dyre biler bliver billigere, mens danskernes favorit-biler stiger i pris. En VW Up stiger 23.000 kr. – Porsche 911 Turbo bliver ca. 2 mio. kr. billigere, viser ny beregning.

For nylig kom det ud, at regeringen ønsker at nedsætte registreringsafgiften på nye biler til en ’flad’ afgift på 100 pct. Denne model bliver skudt i skoene, at den favoriserer de dyre biler.

Men nu viser en ny beregning på finans.dk fra bilkoncernen Interdan, der står for import og salg af blandt andet Citroen, Peugeot, DS og Mitsubishi, at Dansk Folkepartis forslag om tekniske bilafgifter meget vel også kan gøre størstedelen af de biler, der er de øjeblikkelige storsælgere, dyrere.

Man har i beregningen taget udgangspunkt i den afgifts-model, man bruger i Norge, hvor en bils afgift bestemmes af CO2-udledningen og vægten. Det er en lignende model som diskuteres politisk herhjemme.

Overføres de norske regler direkte på det danske bilmarked, bliver resultatet ikke billigere mikro- og minibiler. Tværtimod bliver en Ford Fiesta op mod 18.000 kr. dyrere med en omlægning til tekniske bilafgifter efter den norske model, mens en VW Up bliver op mod 23.000 kr. dyrere. Til gengæld vil ’den norske model’ gøre dyrere biler billigere. En Ford Mondeo st. car falder eksempelvis næsten 147.000 kr. i pris.

”I dag bliver der solgt flest mikro-, mini- og mellemklassebiler. De udgør knap 67 pct. af salget. Men tager man den norske afgiftsmodel, så bliver mikro- og minibilen slet ikke billigere, mens mellemklassebilerne bliver lidt billigere. Til gengæld bliver en Porsche 911 Turbo 2 mio. kr. billigere,” siger Interdans direktør Kenneth Hansen til finans.dk.

Ikke lutter lagkage
At tekniske afgifter langt fra er lutter lagkage for bilkøberne, har den liberale tænketank Cepos allerede slået et slag for. Nu følger brancheorganisationen De Danske Bilimportører, som Interdan er medlem af, trop.

”Hvis man indfører tekniske afgifter med afsæt i CO2-udledningen og bilens vægt, og kravet er, at omlægningen skal være provenuneutral, vil der formodentlig komme en lille prisstigning på de mindste biler,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør i De Danske Bilimportører, til finans.dk.

Et kig på salgslisterne viser imidlertid, at den mest sælgende personbil i 1. halvår var en Peugeot 208, mens Citroën C1 kom ind på en niende plads. Begge biler som med tekniske afgifter vil blive markant dyrere, ifølge Interdans beregninger.

Se på skalaknækket
Og direktør for Interdan Kenneth Hansen indrømmer da også, at virksomheden har en klar kommerciel interesse i at danskerne fortsat køber mange mindre biler.
”Det skal jeg ikke lægge skjul på. Vi ønsker bare en nuanceret debat,” siger han til finans.dk.

Han har også et forslag til en vej politikerne bør gå i omlægningen af de danske registreringsafgifter:

”Vi ser gerne en løsning, der kommer fleste danskere til gode. Sidst lavede politikerne en løsning, hvor man flyttede det afgiftsmæssige skalaknæk, og det har jo fungeret fint. Derfor kan vi sagtens se en løsning, der går yderligere i den retning,” lyder opfordringen fra Interdan-topchefen.

Læs også: Tænketank – teknisk afgift vil gøre nye biler dyrere

FAKTA: Tekniske afgifter rammer forskelligt

VW Up Take 5-dørs +23.046 kr.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost +17.830 kr.
Peugeot 308 Active 5-dørs -36.070 kr.
Ford Mondeo Titanium st.car -146.670 kr.
Mercedes E350e -329.750 kr.

Kilde: Interdan Biler (beregningerne benytter den norske model for tekniske bilafgifter)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here