Både VW og Nissan opgraderer batterier i eksisterende elbiler som e-Golf og Leaf, der øger rækkevidden med 30 procent. Og det er kun begyndelsen.
Ser man bort fra Tesla, har moderne elbiler én overskyggende ulempe: De kører ikke ret langt på en opladning – typisk 150 km i virkelighedens verden.
Netop det handicap får fortsat mange til at vælge de ellers miljøvenlige og lydsvage elbiler fra. Alene tanken om at køre tør for strøm på en befærdet motorvej kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på de fleste bilister. Og det i en grad så begrebet ‘rækkevidde-angst’ anses for at være den helt afgørende hæmsko for elbilernes udbredelse.
Tesla har knækket nøden med en aktionsradius på 500 km i deres Model S. Men den er dyr, og skal verden for alvor køre elektrisk, skal det ske i mindre og billigere biler.
VW og Nissan har to gode bud i henholdsvis e-Golf og Leaf, hvor sidstnævnte er verdens mest solgte elbil. Akilleshælen for begge er en rækkevidde på 190 km, der snarere svinder ind til 150 km derude i virkeligheden.
Men nu er der markante forbedringer på vej. Både VW og Nissan opgraderer batterierne i de to modeller, vel at mærke uden at batterierne fylder eller vejer mere. De bliver simpelthen mere effektive ved hjælp af ny teknologi, der øger batterikapaciteten med 25-30 procent. Resultatet er det samme i begge biler: Den teoretiske rækkevidde på en fuld opladning øges fra 190 til 250 km – eller mere realistisk fra 150 til godt 200 km. Stadig et stykke fra Tesla, men en forbedring på 25-30 procent er trods alt mærkbar.
500 km inden 2020
Hos Nissan tror man, at forbedringen er stor nok til at gøre en forskel.
”Forbedringen er en ‘game changer’ for Nissan. Den øgede rækkevidde vil ændre opfattelsen af elbiler og åbne op for et større marked,” siger Nissans chef for elbiler i Europa, Jean-Pierre Diernaz, til det britiske bilmagasin AutoCar.
Både Nissan og VW lover, at det kun er begyndelsen for langt mere effektive batterier. Hos VW taler man om, at næste trin bliver en fordobling af batteriernes nuværende kapacitet, hvilket kan oversættes til en rækkevidde på 500 km eller mere. VW-koncernen har efter diesel-skandalen annonceret en øget satsning på elbiler, og ved flere lejligheder talt om, at man allerede i 2019 kan hav elbiler på markedet med en rækkevidde på mere end 500 km.
Mens Nissan lancerer den forbedrede Leaf i disse uger, er der endnu ingen officiel dato på, hvornår e-Golf er klar med opgraderede batterier.