Knap otte pct. færre biler fik nummerpladser på i februar sammenlignet med sidste års ekstremt høje niveau. Golf-klassen bliver stadig mere populær.
Helt i tråd med eksperternes forventninger mistede bilsalget lidt af pusten i februar. Præcis 13.598 nye biler fik nummerplader på i februar, og det er 7,9 pct. mindre end i februar sidste år, viser nye tal fra De Danske Bilimportører.
Det betyder, at salget af personbiler efter de to første måneder er 4,5 pct. bagud i forhold til samme periode i 2014.
Efter Danske Banks beregninger ligger salget i februar også tre pct. lavere end i januar, når man korrigerer for sæsonudsving.
”Men det ville være forkert at sige, at bilsalget nu er i tilbagegang. Bilsalget i de første måneder af 2014 var nemlig helt ekstremt højt og er ikke det bedste at sammenligne med. Og faldet i forhold til januar i år kom efter en stigning på otte procent fra december til januar, korrigeret for sæsonudsving,” siger privatøkonom i Danske Bank Las Olsen.
”Reelt må vi sige, at bilsalget stadig er på et højt niveau målt i styk. Det har det efterhånden været i fem år – hjulpet af stor efterspørgsel på de mange nye og billige små biler. Det har også spillet ind, at der blev solgt mange nye biler omkring 1998, og mange af de biler er nu så gamle, at de skal skrottes og erstattes. Målt i kroner er bilsalget stadig klart lavere end før krisen. Men på det seneste har der været en tendens til, at vi køber lidt større biler,” uddyber privatøkonomen.
Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører siger i en kommentar til de nye tal:
”Vi havde en forventning om et lidt mindre salg i år mod sidste år. Januar startede dog meget stærkt formodentlig styrket af en meget stor kundeaktivitet. Februar er mere moderat, men samlet for de to første måneder er der blot tale om et fald på ca. 4,5 pct. i forhold til samme periode sidste år.”
Direktøren noterer sig, at bilsalget fortsætter tendensen fra hele 2014, og at andelen af biler i C-segmentet (også kaldet Golf-klassen) stiger på bekostning af salget i de to mindste segmenter A og B-segmentet, der dog fortsat begge er større end C-segmentet. Peugeot 308 (billedet) er bestseller i denne klasse, lige foran bilen, der har lagt navn til bilklassen, VW Golf.
”Vi tror, at denne størrelse bil i højere grad matcher det gennemsnitlige behov for en bil. Det er jo også i dette segment, at vi finder Europas mest solgte bil, medens danskerne i flere år har købt flere mindre biler, siger Gunni Mikkelsen.
I forbindelse med februar-statistikken har De Danske Bilimportører opdelt statistikken i nye segmenter, der er mere klare: Den tidligere ’lille klasse’ er nu opdelt i A og B og dermed lettere at følge detaljeret. Endvidere er gruppen “øvrige” blevet markant reduceret, da SUV’ere har fået deres eget segment. Historiske data er segmenteret på den nye måde tilbage til år 2000.
Udviklingen i de ’nye’ bilklasser
A-segmentet, det hidtil største segment, faldt gennem 2014, men steg markant i januar ’15, hvorefter det igen faldt i februar. Således holder tendens nu over de seneste 14 måneder, og med 3.233 stk. af i alt 13.595 i februar er A-segmentet med knap 24 pct. dog fortsat den næststørste klasse, når danskerne køber biler.
B-segmentet, det største segment sidste år, er med 31 pct. fortsat det største segment for bilkøberne med 4.250 stk. ud af ca. 13.595 stk. Tendensen er dog fortsat, at denne bilklasse oplever en svagt faldende efterspørgsel, idet flere vælger en bil, der er lidt større, fra det såkaldte C-segment.
C-segmentet udgør i februar 22 pct. af de solgte biler, og som i løbet af sidste år stiger efterspørgslen på denne størrelse biler.
D-segmentet, de store biler, ligger stabilt, og udgør med ca. 11 pct. fortsat kun en mindre del af markedet, om end tendensen har været svagt stigende gennem det seneste års tid.
J og M-segmentet, J-segmentet er de såkaldte SUV’er, medens M-segmentet er MPV’erne (se typiske modeller nedenfor). Begge klasser appellerer til bilkøberne med et behov for en større og ganske praktisk bil. SUV’ernes andel har været støt stigende og udgør i februar ca. 5 pct. af markedet. Stort set samme andel udgør MPV’erne, der dog oplever en faldende markedsmandel.
Salget af elbiler ligger i de første to måneder af 2015 ca. 25 pct. under niveauet for den samme periode året før, og set i forhold til sidste kvartal af 2014 er der tale om et endnu mere markant fald, som dog i høj grad skyldes, at specielt den sidste del af ’14 var præget af et højt salg og specielt relateret til nogle enkelte store handler.
Luksus og sportsbiler, segmenterne F og S er i Danmark forsvindende små, under 300 stk. på 14 måneder og således ud af et totalsalg på mere end 218.000.
FAKTA: Nye segmenter i bilstatistik fra De Danske Bilimportører
De Danske Bilimportører har hidtil angivet og kommenteret bilmarkedet i Danmark ud fra nogle traditionelle segmenter (bilklasser) såsom; lille, mellemklasse, store, luksus mv.
Fra og med februar ’15 vil De Danske Bilimportører anvende nye betegnelser. Disse giver større overensstemmelse med de segmenter, der i øvrigt anvendes Europa. I parentes er de 5 mest solgte år til dato angivet.
A-segment: Mikro biler (Peugeot 108, Volkswagen Up, Toyota Aygo, , Kia Picanto, Hyundai i10)
B-segment: Små biler (Peugeot 208, Mitsubishi Space Star, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Renault Clio)
C-segment: Mellemklassen (Peugeot 308, Volkswagen Golf, Citroen C4 Cactus, Nissan Qashqai, Audi A3)
D-segment: Store biler (Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Mercedes C, Ford Mondeo, Audi A4)
E-segment: Premium biler (Audi A6, BMW 5, Mercedes S, Volvo V70, Mercedes E)
F-segment: Luksus biler
S-segment: Sport
M-segment: MPV’ere (Toyota Verso, VW Touran, Ford C-Max, Citroen C3 Picasso, Renault Grand Scenic)
J-segment: SUV’ere (Suzuki SX4, Dacia Duster, Mitsubishi ASX, Opel Mokka, Honda CR-V)
O-segment: Øvrige
Bilsalgets top 20 i februar:
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | PEUGEOT 108 | 596 | 4,4% |
2 | PEUGEOT 208 | 593 | 4,4% |
3 | VOLKSWAGEN UP! | 537 | 3,9% |
4 | TOYOTA AYGO | 461 | 3,4% |
5 | PEUGEOT 308 | 445 | 3,3% |
6 | VOLKSWAGEN GOLF | 438 | 3,2% |
7 | RENAULT NY CLIO | 423 | 3,1% |
8 | HYUNDAI I10 | 359 | 2,6% |
9 | SKODA OCTAVIA | 346 | 2,5% |
10 | MITSUBISHI SPACE STAR | 344 | 2,5% |
11 | TOYOTA YARIS | 324 | 2,4% |
12 | VOLKSWAGEN POLO | 315 | 2,3% |
13 | RENAULT CAPTUR | 278 | 2,0% |
14 | VOLKSWAGEN PASSAT | 238 | 1,8% |
15 | KIA RIO | 234 | 1,7% |
16 | KIA PICANTO | 232 | 1,7% |
17 | SKODA CITIGO | 232 | 1,7% |
18 | SUZUKI SWIFT | 224 | 1,6% |
19 | CITROEN C4 CACTUS | 220 | 1,6% |
20 | NISSAN QASHQAI | 215 | 1,6% |
Kilde: De Danske Bilimportører
“Det har også spillet ind, at der blev solgt mange nye biler omkring 1998, og mange af de biler er nu så gamle, at de skal skrottes og erstattes.”
Det er sandelig korrekt at Familien Danmark i øjeblikket skrotter løs på biler fra omkring årtusindskiftet …
Vi håber at købet af nyere biler hjælper på vores miljøproblemer og forbedrer bybilledet med flottere biler på gaden.