Nu kan VW udvikle biler i Kina - til halv pris

Et nyt, kæmpe udviklingscenter gør for første gang VW i stand til at udvikle biler i Kina - det skal forkorte udviklingstiden og halvere omkostningerne.

Hvis du ikke kan slå dem - så bliv en del af dem, lyder et berømt mundheld.

Det er præcis, hvad VW gør i Kina. Her, i byen Hefei, har Europas største bilproducent netop indviet et mere end 100.000 m2 stort udviklings- og teknologicenter, der skal give VW et trumfkort i den globale konkurrence.

Det handler om tid og penge. Ifølge VW-koncernen kan det nye center i Kina reducere udviklingstiden med omkring 30 procent, mens omkostningerne omtrent kan halveres. Alt andet lige stiller det VW bedre i den nådesløse konkurrence med især kinesiske bilproducenter, der brager frem i disse år, hjulpet af statsstøtte på hjemmebanen, der også er verdens største bilmarked.

Samler know-how i Kina

Udviklingscenteret hedder Volkswagen Group China Technology Company (VCTC) og bliver et af VWs vigtigste knudepunkter for især elektriske og mere eller mindre selvkørende biler. I praksis samler VW store dele af arbejdet med software, batterier, drivlinjer og test af biler samme sted.

“Vi kan nu udvikle og teste software, hardware og hele køretøjer parallelt, og dermed forkorte beslutningsprocesser og modne innovationer meget hurtigere,” siger Thomas Ulbrich, teknisk direktør for Volkswagen China.

I Kina til Kina

Udviklingscentret er et meget konkret eksempel på VW’s “I Kina til Kina” strategi, som tyskerne satser på kan bringe dem tilbage i overhalingssporet på verdens største bilmarked, hvor VW længe har tabt terræn.

Centret er en milepæl, der “gør os endnu hurtigere og mere effektive,” som koncernchef Oliver Blume sagde i forbindelse med åbningen.

Volkswagen Group China Technology Company ligger i Hefei og rummer flere end 100 laboratorier.

VW understreger, at centret især skal udvikle modeller målrettet det kinesiske marked. Her er efterspørgslen på elbiler enorm, og konkurrencen fra lokale producenter hård. Derfor ønsker VW at være tættere på både forbrugere og leverandører for at kunne reagere hurtigere og lancere biler, der passer til kinesiske krav og ønsker.

Mere end 100 laboratorier

Centeret omfatter mere end 100 laboratorier og testfaciliteter (foto øverst af VW Unyx til det kinesiske marked), hvor alt fra batteriteknologi til digitale funktioner skal udvikles og godkendes. Det er VWs første udviklingscenter uden for Tyskland, der udelukkende fokuserer på elektriske og intelligente biler. 

Selvom det primære fokus er Kina, åbner VW også for, at nogle af de modeller, der udvikles her, kan eksporteres til blandt andet Mellemøsten og Sydøstasien. Biler til Europa skal fortsat udvikles hjemme i Tyskland.

Et mere realistisk bud er, at VW kommer til at bruge alle de fordele, de kan få ved at være i Kina, til også at gøre europæiske modeller bedre og billigere. VW samarbejder i forvejen med tech-start-ups som amerikanske Rivian og kinesiske Xpeng om især software. Her er det planen at især Rivians software skal bruges på tværs af alle biler i VW-koncernen.

Går imod tyske anbefalinger

VWs store investering i Kina sker på et tidspunkt, hvor den tyske regering offentligt har anbefalet landets bilproducenter at mindske deres afhængighed af Kina

Trods de politiske advarsler fortsætter VW dog med at udvide sin tilstedeværelse og flytte centrale dele af fremtidens elbiludvikling til Kina. For koncernen handler det om at fastholde sin position i verdens største og mest konkurrenceprægede bilmarked, som i stigende grad sætter tempoet for global elbiludvikling. Rationalet er, at det er nødvendigt at være i Kina, fordi det er her, udviklingen går hurtigst.

VW har været til stede i Kina i over 30 år, og var indtil 2023 det mest solgte bilmærke i Kina. I dag er kinesiske BYD det mest solgte bilmærke i Kina.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here