Den Vamdrupbaserede sportsvognsproducent Agile Automotive er klar med sin første gadegodkendte racerbil, SCX. Pris: 500.000 kr. før afgift.
En dansk designet, udviklet og produceret bil er noget af en sjældenhed. Men nu er det en realitet. Agile SCX er navnet. Den to-personers sportsvogn har 300 hk, vejer blot 580 kg og er bygget med Formel 1-teknologi, der gør Agile SCX i stand til at præstere på niveau med langt mere eksklusive supersportsvogne.
Det hele startede i 2014, da indehaveren af produktions- og ingeniørfirmaet House of Composites, Tim M. Hansen, der havde specialiseret sig i at producere højkvalitets kulfiberkompositter til motorsportskunder hos Le Mans- og Formel 1-fabrikanterne, blev kontaktet af nogle ihærdige studerende ved DTU.
Tim foreslog, at de designede en kulfibermonocoque. I takt med at projektet tog form, voksede ideen om at opbygge et nyt, dansk bilmærke og en fuldstændig racerbil. I foråret 2016 blev Agile Automotive etableret, og året efter præsenterede firmaet en Agile SCX med Lotusteknik. I sommeren 2018 stod Agile SCX’en klar med en moderne drivlinje fra Ford med 225 hk og egen teknik.
Nu står den første kundebil endelig klar.
Internationale ambitioner
”Vi starter på det danske marked, hvor den første bil allerede er solgt. På sigt er ambitionen uden tvivl at ramme det internationale marked, hvor Agile SCX skal ud og slå konkurrenterne,” siger CTO i Agile Automotive Tim M. Hansen i en pressemeddelelse.
Agile SCX er udviklet i samarbejde med de danske universiteter AAU, AU, DTU og SDU samt House of Composites ApS. Der er så vidt muligt benyttet danskproducerede dele. Dog har man hos Agile Automotive også fokuseret på at anvende standardkomponenter, for at gøre det lettere og billigere for kunderne at servicere bilen.
Billig er den danske racer dog ikke. Det er mest af alt dyrt legetøj til trackdays og lignende. Prisen for Agile SCX er ca. 500.000 kr. uden moms og afgifter, og skal der danske nummerplader på, er prisen omkring 1,5 mio. kr.
Motor fra Ford
Agile SCX er udstyret med en 300 hk Ford turbomotor og tilhørende gearkasse samt trækaksler. Takket være sit design helt i kulfiber og lave vægt kan SCX accelerere fra 0-100 km/t på blot 3 sekunder og har en topfart på 250 km/t.
Bilen er uden alle de moderne, teknologiske hjælpesystemer, der ofte fjerner den rå oplevelse af køreglæde og kørerespons. Bilen er dog stadig så letkørt, at den kan bruges til en bytur eller et strandvejscruise, lyder det i pressemeddelelsen.
”Vi har bygget en ekstrem køremaskine. Alle der kører i den, griner som en flækket træsko – det kan nok ikke rigtig beskrives, det skal bare prøves,” siger Tim M. Hansen.
Ingen elektrisk udgave
I en tid hvor der stort set kun står el- og hybridbiler på dagsorden, kan man ikke komme uden om, at Agile SCX er lidt politisk ukorrekt og kombineret med prisen, betyder det nok begrænsede salgstal. Pt er der ikke planlagt en elektrisk udgave af Agile SCX.
Når den første bil er rullet ud af fabrikken, går Agile Automotive i gang med at producere yderligere to biler til det danske marked, som forventes klar i 1. kvartal 2021, og dernæst yderligere fire biler, som kører ud til de første kunder ultimo 2021.
På længere sigt forventes en produktion på 25-50 biler årligt.
Historien om dansk bilproduktion kan i øvrigt betegnes som en blandet pose bolsjer.
Faktisk er det kun blevet til ganske få forsøg gennem tiderne.
Den mest kendte model er sandsynligvis Ellerten. Supersportsvognen Zenvo er den vildeste med en topfart på 375 kilometer i timen, men Hope Whisper er den mest uheldige, da den kørte galt under præsentationen i Forum i 1983.
Se mere om Agile SCX her.