Som de første biler fra FCA kommer Fiat 500 og senere Fiat Panda med hybrid-teknik. Det skærer op til 30 procent af forbruget.
Det har længe været småt med nyheder på produktpaletten fra FCA-koncernen, Fiat-Chrysler. Hybrid- og elbiler er der slet ingen af.
Men nu sker der så småt noget.
Med lanceringen af mild-hybridudgaver af den populære bestseller Fiat 500 og den lille Panda starter elektrificeringen af Fiats modelprogram. Den udvikling fortsætter, når den helt nye Fiat 500 bliver sat i produktion som ren elbil.
Hybridudgaven af Fiat 500 lanceres i Danmark i slutningen af første kvartal i år, mens hybridudgaven af Panda følger i andet kvartal. Det skriver Fiat i en pressemeddelelse.
3-cylindret motor
Begge biler får den nyeste udgave af Fiats trecylindrede FireFly-motor kombineret med en elektrisk BSG-motor (Belt-integrated Starter Generator) på 12 volt og et litiumbatteri.
Sammenlignet med den tidligere Fire-motor på 1.2 liter med 69 hk har den nye mild-hybridmotor en bedre brændstofeffektivitet. I gennemsnit reducerer den ifølge Fiat udledningen af CO2 med 20 procent og med op til 30 procent for Panda City Cross. Uden at det skulle gå ud over præstationerne.
Den nye mild-hybrid-motor er en trecylindret benzinmotor uden turbo på 1.0 liter med tre cylindre. Den har to ventiler pr. cylinder og kædetræk, vægten er på blot 77 kg, den yder 70 hk ved 6.000 o/min. og har et moment på 92 Nm ved 3.500 o/min.
BSG-systemet er monteret direkte oven på motoren, og bliver drevet af en rem. Systemet genvinder energi, når bilen bremser eller decelererer og lagrer energien i et litiumbatteri med en kapacitet på 11 Ah. Energien bruges til at genstarte motoren ved start/stop-kørsel og til at assistere motoren, når bilen accellererer.
Seks manuelle gear
Den nye mild-hybrid-motor er kombineret med en sekstrins manuel gearkasse, der sænker benzinforbruget ved kørsel på lande- og motorvej. Hele motoren er også sænket 45 mm for at give et lavere tyngdepunkt og bedre køreegenskaber.
Med mild-hybrid-teknikken slukkes motoren automatisk, når bilen sættes i frigear ved hastigheder under 30 km/t. I stedet får bilen al sin energi fra litiumbatteriet. Instrumenteringen, der også viser information om hybridsystemet, anbefaler automatisk føreren at skifte til frigear, når omstændighederne tillader det.
Den lave udledning gør, at den grønne ejerafgift forventes at være 1.000 kr. om året.
Fiat 500 Hybrid Launch Edition, som den hedder, vil desuden have sæder, der er delvist lavet af genanvendt plastik. 10 procent er hentet fra havet og 90 procent fra land.
Der er endnu ikke nyt fra den danske importør om priserne for Fiat 500 og Panda hybriderne.