Truslen om at blive oversvømmet af billige, kinesiske biler får nu selv Kinas nære allierede Rusland til at lægge told på biler fra Kina.
Selv nære allierede frygter tsunamien af billige biler fra Kina. Det må Kina sande, efter at Rusland nu pålægger biler fra Kina helt op til 85 pct. told. Det skriver nyhedsmagasinet Newsweek.
Tolden er lidt af en hovedpine for Kina. Nok også en overraskelse. Dels er Kina en nær allieret med Rusland, der bl.a. er med til at støtte Ruslands invasionskrig i Ukraine. Hvilket kommunistpartiet i Kina nok har en forventning om vil udløse noget goodwill fra Moskva. Dels har Rusland udviklet sig til at være Kinas største eksportmarked for kinesiske biler.
Det er det blevet, efter at Ruslands invasion af Ukraine fik vestlige og japanske bilmærker til at trække sig fra det russiske bilmarked. Før invasionen var det blandt de 10 største i verden.
Kina har seks-doblet salget
Kina benyttede lejligheden til at rykke ind i det tomrum, som store bilmærker som VW, Toyota og Renault efterlod i Rusland. Mens kinesiske bilmærker stod for mindre end 10 pct. af salget på det russiske bilmarked før invasionen i 2022, var kinesernes markedsandel steget til mere end 60 pct. ved udgangen af 2023.
Invasionen af Kina-biler i Rusland ledes af store kinesiske bilkoncerner som Geely, Chery, Great Wall Motors, Dongfeng og JAC Motors.
Geely ejer også Volvo og Polestar, der sælges i Danmark, og er på vej med nye mærker som Zeekr, Smart og Lynk & Co.
Statsejede Dongfeng står bag Voyah og Navor, der i Danmark sælges af Wismo Group. JAC Motors sælger en enkelt model i Danmark. Chery, der også ejes af den kinesiske stat, er også på vej til Danmark med mærkerne Exlantis, Jaecoo og Omodo.
Omoda og Jaecoo vil blive importeret af Nic. Christiansen Gruppen, mens importen af Exlantis endnu ikke er afklaret.
Kinas støtte til Rusland ‘politiserer’ kinesiske biler, fordi køb af kinesiske biler indirekte er med til at støtte Ruslands krig mod Ukraine. Det mener flere danske politikere.
Stigende modstand
Rusland indfører den enorme told på kinesiske biler i et forsøg på at skærme sin egen, skrantende bilindustri og krigsplagede økonomi.
”Mens Rusland ønsker kinesiske biler, insisterer de nu på, at de bliver produceret i Rusland. Modtrækket viser, at selv Kinas nære, geopolitiske allierede ikke ønsker at blive losseplads for kinesiske overkapacitet i bilproduktion,” skriver senioranalytiker Gregor Sebastian fra Rhodium Groups tænketank om Kina i en rapport fra december.
Ruslands Kina-told er også et udtryk for den stigende modstand, som billige kinesiske biler møder over alt i verden. Både USA og EU har øget tolden på biler, der importeres fra Kina. På kort sigt kan det spænde ben for Kinas planer om at opnå en dominerende position på det globale bilmarked. På længere sigt vil Kina forsøge at omgå tolden ved at producere deres biler lokalt, f.eks. i EU-lande, og dermed undgå importtold.