Flere ladeoperatører er på vej med kraftigere lynladere i megawatt-klassen. BYD vil tilbyde 1.000 kW, Ionity 600 kW. Det kan belaste elnettet.
Spændingen stiger på landets ladestationer for elbiler. Bogstaveligt talt. Flere store spillere annoncerer, at de er på vej med kraftigere lynladere.
Forleden var det hollandske PowerGo, der fortalte, at de senere i år stiller 480 kW lynladere op i Danmark. I første omgang i Nordjylland, Sønderjylland og Sjælland. Dermed kan PowerGo tilbyde nogle af de kraftigste lynladere i Danmark, der kan reducere ladetiden. I hvert fald for elbiler, der kan håndtere de store mængder strøm.
Tesla kommer også til at opgradere deres Supercharger-netværk til 500 kW i den nærmeste fremtid.
600 kW hos Ionity
Men der er endnu kraftigere lynladere på vej. Ionity, der er ejet af en række bilproducenter som BMW, Mercedes og Hyundai, begynder senere i år at opstille de første 600 kW-lynladere i Tyskland. Senere skal de kraftige ladere udrulles til 24 europæiske lande, inklusive Danmark. Ifølge Ionity kan lynladerne lade til 300 km kørsel på batteriet på mindre end otte minutter.
BYD sætter trumf på
Nu sætter kinesiske BYD trumf på. På et pressemøde i Bruxelles afslørede BYDs vicepræsident Stella Li, at den fremadstormende kinesiske bilproducent vil opstille såkaldte megawatt-lynladere med hele 1.000 kW i kablerne i Europa.
Ifølge Li begynder BYD i det små med at opstille megawatt-ladere hos nogle af BYDs forhandlere. Meget passende eftersom BYD er på vej med elbiler, der som nogle af de eneste i verden på nuværende tidspunkt er i stand til at håndtere megawatt-opladning.

Kraftigere lynladere vil gøre det hurtigere at oplade elbiler. Potentielt meget hurtigt endda. Fem minutter for 300 km er inden for rækkevidde, og dermed kan opladning af elbiler sammenlignes med optankning af fossilbiler. Tidsforskellen er minimal.
Flere udfordringer
Men der er flere udfordringer.
I dag kan de færreste elbiler håndtere så meget strøm. De bedste med 800 volt-teknologi tager imod 350-375 kW, mens de fleste elbiler med den mere udbredte 400 volt-teknologi kan kapere mellem 80 og 200 kW.
Udviklingen går dog mod stadig hurtigere lynladning. BYDs nyeste elbiler kan angiveligt lade 400 km på blot fem minutter.
Elnet kan ikke følge med
En større udfordring er elnettet.
Selv BYD erkender, at det kan blive et problem at skaffe nok strøm i eksisterende elnet. Løsningen kan være at udbygge det med store batterier, der kan sørge for tilstrækkelig strøm ved spidsbelastninger. Ellers går det snarere som det kinesiske medie Car News China berettede om i april: Selv kraftige elbiler, der angiveligt kan lade til 80 pct. på et kvarter, skal bruge en halv time i virkelighedens Kina. Problemet er hverken bilen eller laderen, men at der ikke er strøm nok i elnettet.
Herhjemme kender erfarne elbilister også problemet fra lynladestationer. Ved spidsbelastninger leverer lynladerne ikke altid de lovede 300 kW, men snarere 50 kW. Og så er der ikke længere tale om lynladning.
Også FDM advarer mod, at meget kraftigere lynladere kan belaste elnettet.
“Før vi falder ned af stolen af begejstring, må vi også se på den anden del af ligningen: elnettet. For det kræver store investeringer, hvis mange elbiler skal trække så meget på elnettet,” skrev FDMs forbrugerøkonom Ilyas Drogu på sin LinkedIn-profil i marts om udfordringen ved megawatt-ladere.