Lave priser og lange garantier er ikke længere nok for Kia og Hyundai. Fremover skal de koreanske bilers køreegenskaber finpudses på den legendariske Nürburgring.
Kia og Hyundai har stor succes i Europa, hvor ellers kræsne bilkøbere sætter pris på de lange garantier og de lave priser. Men koreanerne vil mere og er for længst begyndt at bygge mere følelsesbetonede kvaliteter ind i bilerne. Både Kia og Hyundai satser i stigende grad på at lave et design og skabe en kvalitetsfornemmelse i bilerne, der passer til europæisk smag. Nu føjes endnu en facet til med åbningen af et testcenter ved den legendariske tyske racerbane, Nürburgring.
Med det nye testcenter i Eifel-bjergene kan Kia og Hyundai i endnu højere grad udvikle modellernes holdbarhed og køredynamik. Og netop den sidste kvalitet – køreglæden – er måske et af de få svage punkter, som de koreanske biler fortsat har i en direkte sammenligning med konkurrenterne fra Europa.
”Kia-modellernes dynamiske præstationer bliver mere og mere vigtige for os – med de nyligt introducerede Kia Proceed GT og Ceed GT som spydspidser er det endnu mere afgørende end nogensinde før, at vi får de bedste resultater fra de bedste faciliteter”, siger Michael Cole, driftsdirektør hos Kia Motors Europe om satsningen, som altså også Hyundai vil drage nytte af.
Testfaciliteterne ved Nürburgring er en udvidelse af gruppens europæiske forsknings- og udviklingscenter i Rüsselsheim i Tyskland, hvor Kia’s europæiske design- og konstruktionsfaciliteter har til huse.
Nürburgring 15-dobler sliddet
Nürburgring – også kendt som ”det grønne helvede” – er anerkendt som en er verdens mest udfordrende racerbaner med sine 73 sving fordelt på 20,8 kilometers nådesløs racerbane. Med en højdeforskel på næsten 300 m mellem banens højeste og laveste punkt, er der stigninger og nedkørsler på hhv. 17 og 11 pct. Derfor er banen ideel til gennemførelse af krævende biltests inklusive den accelererede holdbarhedstest: 10.000 km for fuld speed på Nürburgring giver nemlig ikke kun ingeniørerne alle muligheder for at fintune bilernes køreegenskaber, men svarer også til sliddet fra 150.000 km under almindelige kørselsforhold.
Af samme grund er Nürburgring omgivet af bilfabrikker, der har placeret mere eller mindre store testafdelinger i umiddelbar nærhed af banen. Kia og Hyundai er heller ikke de første, der kommer til Eifel-bjergene for at finde opskriften på mere sportslige og underholdende køreegenskaber. Andre bilmærker som amerikanske Cadillac og japanske Lexus er prominente eksempler på bilmærker, der har gjort det samme.