Med den kompakte, elektriske SUV 600e bygger Fiat videre på stilen fra den ikoniske 500. Den nye 600e får 400 km rækkevidde.
De senere år har det været nemt at være Fiat-fan. Der har nemlig kun været én model hos den lokale forhandler; den ikoniske Fiat 500. Enten i den nye, rent elektriske udgave eller den flere gange faceliftede udgave af den benzindrevne retro-original, der kom på markedet i 2007.
Heldigvis for både fans og forhandlere har den nuttede Fiat 500 bevaret sin tiltrækningskraft. Det gælder også den nye, elektriske udgave, der i høj grad har været med til at holde liv i mærket. Men lad os være ærlige; med en enkelt model i programmet skal der ske noget, hvis ikke Fiat langsomt skal glide ud i glemslen.
Første nyhed i tre år
Og her er der så endelig godt nyt for Fiat-tifosi. For første gang i tre år lancerer Fabbrica Italiana Automobili Torino en ny model. 600e hedder den, og den rammer meget kløgtigt lige ind i klassen af kompakte, elektriske SUV’er, som der er stor efterspørgsel på.
Modellen er molto vigtig for Fiat. Derfor vælger italienerne det sikre og bygger videre på formsproget fra evigt grønne Fiat 500: Bløde former, kuglerunde forlygter, der ligner øjne og giver 600e et menneskeligt, næsten nuttet udtryk. Det hele pakket ind i friske farver og godt med marketingsnak om det italienske Dolce Vita, som det meste af verden kender og holder af.
Man forstår Fiat. Mærket har notorisk haft svært ved at sælge biler, der er større end Fiat 500. Legenden og dens mere praktiske aflægger Panda storsælger især i Sydeuropa, men selv udmærkede og større modeller som Punto, 500X og senest Tipo har aldrig for alvor slået igennem og tjent de nødvendige lira til Fiat. Det er i dét lys, man skal se 600e – det er modellen, der for alvor skal udvide paletten og gøre Fiat til et mere velfunderet og levedygtigt bilmærke.
Teknik fra Jeep Avenger
Udgangspunktet er godt. Teknisk står 600e på moderkoncernen Stellantis’ e-CMP platform, der også bruges til biler som Peugeot 2008, Opel Mokka og ikke mindst Jeep Avenger, der for nylig vandt titlen som årets bil i Europa 2023. Dermed har 600e en elmotor med 115 kW (156 hk) og et batteri på 54 kWh. Ifølge Fiat giver det en rækkevidde på 400 km. Batteriet kan lynlades med op til 100 kW. Dermed kan der lades op til 80 procent på batteriet på lidt under en halv time. Derhjemme tager 600e 11 kW – det rækker til en fuld opladning på ca. seks timer.
Fiat lover masser af standardudstyr i 600e. Her er adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, blindvinkelalarm, automatisk nødbremsesystem, som genkender cyklister og fodgængere samt parkeringssensor og bakkamera med 180°-visning.
Komforten er også høj med håndfri elektrisk bagklap, elruder, automatisk klimaanlæg, 10 tommers infotainmentskærm med navigation, trådløs Apple CarPlay og Android Auto og digital instrumentering. Kortet i TomTom-navigationssystemet opdateres automatisk og viser bl.a. alle de ladestandere, der er tilgængelige på ruten og realtidsinformation om tilgængelige gratis parkeringspladser på offentlig vej.
Benzin-variant i 2024
Fiat 600e triller ud på vejene i hjemlandet Italien til september. Hvornår vi får den til Danmark er endnu ikke fastlagt. Det spændende bliver selvfølgelig prisen. Alt tyder på, at den kan blive et trumfkort for Fiat. Søsterbilen Jeep Avenger koster nemlig fra 280.000 kr. og Fiat positionerer sig sædvanligvis lidt under Jeep. Dermed kan Fiat tilbyde en model i den populære klasse for kompakt-SUV’er til en pris, hvor mange danskere kan være med. Især hvis man medregner de lavere driftsomkostninger for en elbil.
Senere følger en udgave af 600 uden det lille e, men med benzinmotor under hjelmen. Den bliver dog næppe meget billigere end den elektriske udgave, som må forventes at blive den mest attraktive på det danske marked.
Fiat 600e
156 hk
400 km rækkevidde
Længde 4,17 m
Bredde 1,78 m
Højde 1,52 m
Akselafstand 2,56 m
Bagagerum: 360 liter
Platform: e-CMP