Fiat-Chrysler forhandler med PSA-koncernen, der står bag Citroën, Peugeot og Opel. Tilsammen kan de blive verdens 4. største bilgigant.
Der dates og swipes på bedste Tinder-manér i bilindustrien for tiden: Udsigten til enorme investeringer i selvkørende og elektriske biler presser bilproducenterne. Udfordringerne og omkostningerne er så store, at flere af dem ikke kan klare dem alene. Derfor ledes der efter partnere. Det er ikke nok at være en stor bilproducent – man skal være en bilgigant.
Ikke mindst den relativt lille Fiat-Chrysler koncern (FCA) dater på livet løs. Senest bejlede det italiensk-amerikanske firma til Renault-Nissan alliancen. Tidligere i år blev det dog til en kold skulder midt i sommervarmen, men Fiat-Chrysler har ikke ligget på den lade side efter afvisningen. I stedet har koncernen kastet sin kærlighed på den franske PSA-koncern, der tæller mærkerne Citroën, Peugeot, Opel og DS.
Interessen ser ud til at være gengældt. Både FCA og PSA bekræfter, at der forhandles om en mulig fusion. Mere vil de dog ikke fortælle på nuværende tidspunkt.
Giver god mening
På sidelinjen hepper både brancheanalytikere og investeringseksperter på et fast forhold. Aktiekurserne stiger også markant efter nyheden om den potentielle nye bilgigant slap ud tidligere i dag.
Ifølge eksperterne giver en fusion mellem netop FCA og PSA nemlig god mening:
Fiat-Chrysler sælger stort set kun et par mindre Fiat-modeller i Europa. Koncernen halter tilmed bagefter i omstillingen til grønnere og mindre CO2-belastende biler, hvilket kan medføre enorme bøder fra EU. Omvendt har FCA et solidt fodfæste på det enorme amerikanske marked med mærker som Chrysler, Jeep og Dodge.
PSA står omvendt stærkt i Europa, hvor kun VW-koncernen sælger flere biler. Franskmændene kan også honorere de stadig skrappere miljøkrav uden en regn af bøder. De er også på vej med en hel stribe af moderne elbiler. Endelig vil PSA ind på det amerikanske marked i 2026.
50 mia. kr. værd
Det ligner altså et godt match, hvor parterne kan gøre hinanden bedre. Fiats små bilmodeller kan udvikles sammen med PSA’s ditto, hvilket kan spare begge parter enorme summer. Fiat får adgang til moderne, miljøvenlig teknologi og undgår dermed EU’s miljøbøder. Til gengæld kan FCA hjælpe PSA ind på det amerikanske marked gennem et enormt netværk af forhandlere.
Ifølge brancheeksperter kan FCA og PSA tilsammen skabe synergi-effekter til en værdi af 50 milliarder kroner.
Ender flirten i ægteskab bliver en FCA-PSA fusion verdens fjerde største bilgigant. Kun VW, Nissan-Renault alliancen og Toyota vil være større.