Dacia er klar med tredje generation af SUVen Duster. Nu uden dieselmotor, men med hybridmotor og automatgear. Priser fra 310.000 kr.
Dacia, Renaults rumænske billig-mærke, er en kæmpe succes i Europa. Sidste år overhalede Dacia Sandero endda Tesla Model Y som Europas mest solgte bil.
I Danmark er salget dog gået tilbage de senere år. Det skyldes, at danskerne foretrækker elbiler – og sådan én har Dacia ikke på programmet i Danmark. Ikke før næste år, hvor vi ser en lille og billig Dacia elbil baseret på den kommende Renault Twingo.
Indtil da må vi nøjes med Dacias benzindrevne biler. Som den nye Duster, rumænernes bud på en prisbillig SUV. Netop nu lanceres Duster i Danmark i nyeste, tredje generation med adskillige nyheder.
Ingen diesel og firehjulstræk
Platformen er den mere moderne CMF-B, der også danner grundlag for bl.a. Renault Captur.
Det giver fordele som bedre pladsudnyttelse og Renaults hybridmotor på 1,6 liter, der yder 140 hk, altid har automatgear og kører 20 km/l. Til gengæld er det slut med dieselmotor og mulighed for firehjulstræk, og det vil nok ærgre en del Duster-ejere. Duster har mange fans i offroader-segmentet, hvor den har været et særligt godt tilbud til jægere, hesteejere og ejere af huse, der ligger for enden af en lang grusvej.

Dacia har ellers finpudset det rustikke offroaderdesign, der altid har kendetegnet Duster. Beskyttelsesplader og skærmkanter er lavet af indfarvet og delvis genbrugsplast, der kan tåle ridser uden at efterlade synlige spor. Topmodellen Extreme har smarte tagbøjler, der kan dreje på tværs og fungere som tværstivere for en tagboks eller bagagebærer.
Har Duster skruet ned for terræn-ambitionerne, skal den til gengæld køre mere dynamisk, støjsvagt og komfortabelt på asfalt. Det sørger et stivere karrosseri med mindre krængning og bedre støjdæmpning for.
Navigation koster ekstra
Elektronikken er også opgraderet. Automatisk nødbremsesystem, der opdager fodgængere, cyklister og motorcyklister er standard. Det samme gælder fartpilot, trafikskiltegenkendelse, advarsel mod for høj fart, vognbaneassistent og automatisk fjernlys.
En central infotainmentskærm på 10 tommer er standard med trådløs Apple Carplay og Android Auto. Navigation koster 8.500 kr. ekstra.
Duster står allerede hos de danske Dacia-forhandlere. Priserne begynder ved 310.000 kr. for basisversionen Expression med bl.a. aircondition og bakkamera. Topudgaven Extreme koster 320.000 kr. og er bl.a. udstyret med klimaanlæg og nøglefri betjening
Dermed har Duster samme problem som mange andre fossilbiler: Den ser dyr ud sammenlignet med markedets elbiler. For et mærke, der markedsfører sig på lave priser, kan det vise sig at blive en udfordring.
Dacia Duster
SUV med forhjulstræk, hybridmotor og automatgear.
Længde/bredde/højde: 434/181/166 cm
Bagagerum: 517 liter
Motor: 1,6 liter, fire cylindre, 140 hk
Forbrug: 20 km/l
Pris: Fra 310.000 kr.