Efter nogen forsinkelse kan Fiat snart vise afløseren for Fiat Bravo, der udgik i 2013. I første omgang som sedan, først i 2016 følger hatchback og stationcar.
Det har trukket ud, men nu skulle det være sikkert, at Fiat endelig er klar til at vise afløseren for den mellemstore Bravo, der gled ud af det danske modelprogram i 2013.
Afløseren vises dog i første omgang som en sedan på det tyrkiske bilshow i Istanbul senere i maj. Den model skal vi ikke regne med at se i Vesteuropa. Først i 2016 kommer den reelle afløser i form af en fem-dørs hatchback. Det fortæller den danske direktør for Fiat i Tyskland til FDMs hjemmeside, fdm.dk.
Dermed forsøger Fiat sig nok engang i Golf-klassen – hvilket italienerne diplomatisk udtrykt – ikke har haft held med siden Bravo/Brava i 1996 blev kåret som Årets Bil i både Danmark og Europa.
Siden fulgte Stilo, der floppede så stort, at Fiat vendte tilbage til Bravo-navnet i 2007. Lige meget hjalp det – Fiat har siden måttet leve af de kompakte modeller som Panda, Punto og ikke mindst retro-hittet 500, som siden har knopskudt til modellerne 500L og senest crossoveren 500X.
Navnet på den nye Bravo er endnu ikke offentliggjort, men selv om den benytter platformen fra 500X, skal den ifølge fdm.dk ikke hedde noget med 500. Fiat satser på, at modellen kan klare sig uden at man klistrer en succesrig modelbetegnelse på bagsmækken. Fiat går da også ’all in’ med deres italienske Golf-udfordrer og lancerer den også som stationcar. Ifølge rygterne vil Fiat formentlig også lave en mere praktisk udgave, enten i form af en MPV eller endnu en crossover a la 500X.
Som 500X skal den nye Fiat Bravo bygges på Fiats fabrik i Tyrkiet.
Læs også: Farvel til Fiat Bravo