Til september lancerer Ford den nye Focus og det bliver til priser, der vil skærpe konkurrencen i den populære Golf-klasse. 198.000 kroner rækker til basismodellen med 100 turboheste og pænt med udstyr.
Ford Focus har et velfortjent ry som Golf-klassens ’køremaskine’. Til efteråret lanceres fjerde generation på en ny platform, der ikke blot skulle forbedre de berømmede køreegenskaber, men også byde på mere plads og masser af moderne teknologi fra aktive sikkerhedsassistenter til avanceret infotainment.
Priserne gør ikke Focus mindre interessant: Den danske importør har netop offentliggjort priserne på de tre forventede bestsellere i programmet, herunder basisudgaven med Fords fine, trecylindrede EcoBoost turbobenzinmotor med 100 hk. Fra prisen kniber sig under 200.000 kroners grænsen – helt præcist lander den på 198.345 kroner – og matcher dermed nogle af de både gode og prisbillige konkurrenter i klassen.
Mere overraskende er det, at Ford bestemt ikke fedter med udstyret. Selv i basisudgaven Trend Edition følger fine detaljer som aircondition, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, fire elruder, varme i forsæderne, læderrat og 16-tommer alufælge med i prisen.
Til sammenligning koster en Opel Astra Enjoy med 105 hk og sammenligneligt udstyr 205.000 kroner, mens Hyundai i30 fås til kampagneprisen 200.000 kroner med 120 hk. Ærkerivalen VW Golf løber op i 217.000 kroner, og nøjes med mindre udstyr og blot 85 hk.
Billig at opgradere
Ford Focus ser med andre ord konkurrencedygtig ud, når den får dansk premiere 1. september – ikke mindst fordi du kan bevæge opad i udstyrslisten ude at blive flået.
Merprisen for at opgradere til 125 hk bliver for eksempel 24.000 kroner, mens det kun koster 13.000 kroner at rykke op i mellemste udstyrstrin, Titanium. For de penge opgraderes infotainmentskærmen i midterkonsollen fra 6,5 til 8 tommer, der er klimaautomatik, nøglefri betjening, fartpilot, LED-baglygter, regnsensor og opvarmet forrude.
Du kan også vælge den dynamiske ST-Line, der lægger 22.000 kroner til prisen og opgraderer Focus med sportslige detaljer som sportssæder, sportslæderrat, sportsundervogn og 17-tommer alufælge.
Mens mange bilmærker nærmest gør en dyd ud af at afvikle deres dieselvarianter, lancerer Ford en nyudviklet 1,5 liters turbodiesel i den nye Focus. Motoren har tre cylindre, yder 120 hk og kan kobles til et nyt, otte-trins automatgear, der lægger 27.000 kroner til prisen. Med manuelt gear lover Ford 27,8 km/l efter den nye, mere realistiske WLTP-norm, mens forbruget stiger til 23,8 km/l med automatgear.
Tre cylindre bliver til to
De to turbobenzinere kører dog også langt på literen. Begge er de første, trecylindrede motorer i verden med cylinderfrakobling: Ved jævn marchfart kobles en af de tre cylindre fra, og det er med til at sikre et forbrug på henholdsvis 21,3 og 20,8 km/l for udgaverne med 100 og 125 hk.
Senere følger to versioner af en kraftigere 1,5 liters udgave af den kendte, trecylindrede EcoBoost-turbobenziner. Her stiger ydelsen til henholdsvis 150 og 182 hk.
Ford Focus kommer i første omgang som fem-dørs hatchback, men modeludvalget vokser hurtigt: I oktober følger stationcar-udgaven og luksus-versionen Vignale, mens den crossover-inspirerede Active følger i begyndelsen af 2019.
Ford Focus -udvalgte priser (afrundet):
Focus 1,0 EcoBoost 100 hk Trend Edition: 198.000 kr.
Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Trend Edition: 222.000 kr.
Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium: 235.000 kr.
Focus 1,0 EcoBoost 125 hk ST-Line: 244.000 kr.
Focus 1,5 EcoBlue diesel 120 hk Titanium (manuel): 239.000 kr.
Focus 1,5 EcoBlue diesel 120 hk Titanium, aut.: 266.000 kr.
Læs også: Ford klar med fjerde oplag af Focus