Når Honda Jazz får Danmarkspremiere i oktober skal stærke priser give den japanske multikunster den folkelige succes, forgængeren aldrig helt fik.
Med sin kombination af mpv-rummelighed og kontante køreegenskaber er Honda Jazz en af de mest spændende biler i den populære miniklasse. Alligevel har den ført en lidt omtumlet tilværelse på det danske bilmarked. Første generation nåede aldrig hertil, selv om især danske biljournalister nærmest dagligt plagede Honda Danmark om at bringe Jazz til landet. Rygtet om den ekstraordinært rummelige og fleksible mini var nemlig løbet i forvejen, men det lykkedes aldrig for den danske importør at blive enige med fabrikken om en realistisk pris.
Det skete endelig med 2. generation i 2009, der kom, kørte og vandt titlen som Årets Bil i Danmark samme år. Biljournalisterne var glade, men Jazz vandt alligevel ikke i tilsvarende grad bilkøbernes hjerter.
Manglen på folkelig succes skyldtes formentlig en lidt høj indgangspris på knapt 190.000 kr. inkl. levering. Det kunne man også få en VW Polo for, og så ved danske bilkøbere godt, hvad de foretrækker.
I begyndelsen af oktober prøver Honda Jazz så for tredje gang. Og denne gang er der dækket op til det gennembrud, som bilen fortjener: Tredje generation af Jazz er blevet endnu mere rummelig end før – bl.a. fordi akselafstanden er øget med tre cm. Ifølge Honda betyder det ikke blot, at Jazz er den bedst udhulede i miniklassen – den har mere benplads på bagsædet end en Mercedes S-klasse.
En ny motor afløser to gamle
Til overflod er kabinen blevet endnu mere fleksibel. Og det siger ikke så lidt. De såkaldte Magic Seats bagsæder klapper op som biografstole. Nedenunder er gulvet fladt, og så kan du både transportere mellemstore cykler og et par stuebirke i Jazz. Bagude er bagagerummet vokset til velvoksne 354 liter og folder du bagsæderne ned, øges kapaciteten til 900 liter på et helt plant gulv.
Foran kan begge forsæder vippes helt bagover, så Jazz nærmest forvandles til en dobbeltseng på fire hjul.
Motorprogrammet er forenklet til blot at består af en ny 1,3 liter med fire cylindre og 102 hk, der afløser forgængerens 1,2 og 1,4 motorer.
Til gengæld sparer Honda ikke på udstyret. Basisudgaven Trend har faktisk det hele – dvs. aircondition, fartpilot, regnsensor, fire elruder, automatisk nødbremse, cd-radio og LED-kørelys. Prisen er 153.000 kr. inkl. levering og set i lyset af udstyr og motorkraft er det en stærk pris – og altså 36.000 kr. mindre end forgængeren.
Dermed er der lagt op til, Jazz måske kan skaffe Honda det folkelige gennembrud i Danmark, der endelig kan løfte mærket op til at være andet end et højt respekteret, men også lettere sjældent bilmærke herhjemme.
Honda Jazz priser, inkl. lev.:
1,3 Trend: 153.000 kr.
1,3 Comfort ADAS: 178.000 kr.
1,3 Elegance ADAS: 193.000 kr.
Læs også: Første billeder af ny Honda Jazz