200.000 kr. minus en femmer rækker til tredje generation af Hyundai i30, der kommer til Danmark i april. Basisudgaven får fem døre og trecylindret turbomotor med 120 heste som standard.
2017 bliver et spændende år i bilernes lille mellemklasse, også kendt som Golf-klassen. Netop VW Golf får et teknisk omfattende facelift senere i år lige som søsterbilerne Skoda Octavia og Seat Leon, mens koreanske Kia lancerer en helt ny Ceed, og Honda barsler med 10. generation af altid spændende Civic. I den billigste ende af klassen kommer Fiat med den tyrkisk-producerede Tipo, der kan give italienerne et comeback, hvis prisen er lav nok.
Samtidig lokker en næsten ny Renault Megane med flot design til stærke priser, Toyota Auris er klart forbedret, mens sidste års store positive overraskelse, Opel Astra, bliver ved med at øge salget i Europa.
Der er med andre ord trængsel på Golf-banen, og den bliver ikke mindre, når Hyundai til april melder den nye i30 ind i klubben.
Indgangsprisen understreger nemlig, at der er udbrudt priskrig i den lille mellemklasse. Næsten alle mærker tilbyder basismodeller omkring eller endda under den magiske 200.000 kr.’s grænse, og det gælder også Hyundai i30, der lanceres til priser fra 199.995 kr. Nuværende i30-ejere vil straks bemærke, at det faktisk er en prisstigning på 15.000 kr. sammenlignet med basisudgaven af den udgående model. Men bare rolig – i30 giver stadig smæk for skillingen, for prisstigningen medfører en opgradering fra 1,4 liters benzinsugemotor med 100 hk til Hyundai’s nyudviklede 1,0 liter med tre cylindre, turbo og 120 hk.
På sigt kan det ikke afvises at prisen presses endnu længere ned med en neddroslet udgave af turbobenzineren på 100 hk. Dén motor findes nemlig i søsterbilen Kia Ceed, så Hyundai kan let lave en endnu billigere udgave af den nye i30.
Stramt design
Meget andet ved vi dog ikke om den danske prissætning af Hyundai i30 på nuværende tidspunkt. Dog skulle det ligge fast, at koreanerne endnu en gang har ambitioner om at tilbyde en ’Korea-Golf’, der på alle områder kan matche forbilledet – blot til lavere priser. Forvent derfor pænt med basisudstyr, lækker finish og gode allround-køreegenskaber med vægt på komfort. Lækkerier som adaptiv fartpilot, trykfølsom betjeningsskærm med hurtig software og mulighed for navigation samt moderne sikkerhedsassistenter bliver dog formentlig ekstraudstyr, som du i et eller andet omfang skal betale ekstra for.
Designet lægger heller ikke lige frem skjul på ambitionerne om at hugge markedsandele fra Volkswagen. Hyundai-koncernens chefarkitekt, tyskeren Peter Schreyer med en fortid hos Audi, har ansvaret for det måske hidtil strammeste Hyundai-design nogensinde med i30. Her er absolut ingen unødig pjank – kun et gennemført boksdesign, hvor både front og hæk er næsten lodret afsluttet – meget lig en vis klassekammerat fra VW.
Designet er da også undfanget på Hyundais designafdeling i Tyskland og for rigtigt at understrege Hyundai’s europæiske fokus, skal i30 fremstilles i Tjekkiet.
Læs også: Ny Hyundai i30 får to afslutninger