Ny Ka er Ford-sinket

En helt ny, brasiliansk-udviklet udgave af Ford Ka skulle have været her sidste år – forbedringer forsinker introduktionen.

En ny udgave af mikrobilen Ford Ka er på vej til Europa, men når formentlig først til Danmark sent i år eller 2017. Tredje generation bliver væsentligt mere ‘voksen’ end forgængerne, der altid kun har haft tre døre. Afløseren bliver en større og mere praktisk fem-dørs mikro, der bedre kan tage kampen op med mikroklassens bestsellere som VW Up, Toyota Aygo og Kia Rio.

Oprindeligt forlød det, at den nye Ka skulle være ankommet til Europa sidst i 2015. Modellen er nemlig baseret på en brasiliansk udviklet bil, der første gang blev præsenteret som koncept i 2013 og været til salg i Sydamerika siden 2014.

Ka er dermed endnu en Ford-model, der når forsinket frem til Europa. Mest prominente ‘Fordsinkelse’ ramte den nye Mondeo, der ankom næsten to år efter den officielle salgsstart i USA. Siden blev den faceliftede udgave af den store S-Max også forsinket, og senest har det trukket ud med at få den brasiliansk producerede crossover EcoSport til vores kontinent.

Brasilianerne har kørt i den nye Ka siden 2014, men danske bilkøbere skal formentlig vente helt til 2017.
Brasilianerne har kørt i den nye Ka siden 2014, men danske bilkøbere skal formentlig vente helt til 2017.

Forbedringer tager tid
Alt tyder på, at forsinkelsen af Ka skyldes samme udfordring, som har ramt den kompakte crossover EcoSport. Begge biler bygges p.t. i Brasilien, og her er købernes krav til køreegenskaber og finish ikke så krævende som kræsne europæeres. EcoSport har derfor været igennem en større opdatering, før den danske importør ville have den, og kommer derfor først til Danmark til april.

Alt tyder på, at den lille Ka skal gennem samme opgradering, før vi ser den herhjemme. For Ford handler det om, at være et reelt alternativ i bilernes mindste klasse:

”Det er absolut vores intention at være konkurrencedygtige i mikroklassen – det er helt afgørende for Ford,” fastslog Fords chef for Europa, Jim Farley, for nylig i branchebladet Automotive News.

En anden udfordring for den kommende Ka er at finde ledige samlebånd i Europa. Den nuværende model er udviklet i fællesskab med Fiat 500 og bygges derfor på en Fiat-fabrik i Polen. Automotive News spekulerer i, at den nye Ka i stedet skal bygges på Fords fabrik i indiske Chennai. Teknikken er også uafklaret: Den Ford Ka, der kører i Sydamerika, fås både med en – for mikroklassen – usædvanlig stor firecylindret 1,5 liters motor og en mere moderne 1,0 liter med tre cylindre.

Den nuværende Ford Ka har flere gange været Danmarks billigste bil og ofte været blandt de mest solgte biler herhjemme.

Læs også: Næste Ford Ka har samba i blodet

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here