CR-V: Hondas store crossover får en kraftig udgave af den nye 1,6 liters turbodiesel og en ny automatgearkasse – men kun til 4-hjulstræk. Designet får også et pift inde og ude.
Honda CR-V er i tidligt forårshumør. Bilen bliver opdateret i 2015 med et facelift både inde og ude og en kraftigere udgave en Hondas lille 1,6 liters turbodiesel, der så dagens lys i 2013. Samtidig udskiftes det nuværende 5-trins automatgear med en ny 9-trins automatgearkasse, der reducerer brændstofforbruget med ca. 20 pct.
Det hele skulle gerne falde i de europæiske bilkøberes smag og øge salget af CR-V, forventer Honda.
I stedet for 120 hk og 300 Nm får den opgraderede 1.6 liters i-DTEC diesel fra foråret hele 160 hk og 350 Nm. Eneste streg i regningen er, at den kraftigere motor og det nye automatgear kun fås sammen med 4-hjulstræk. Hidtil har de 4-hjulstrukne CR-V-modeller været udstyret med en større, tungere og mindre økonomisk 2,2 liters turbodiesel med 150 hk, som altså nu udfases.
De to-hjulstrukne udgaver vil fortsat kunne fås med manualt 6-trins gearskifte og den 120 hestes udgave af 1.6 liter i-DTEC maskinen samt den velkendte 2,0 liters i-VTEC benzinmotor med 155 hk, der lever op til Euro6-normen.
Lavere og bredere look
Udvendig bliver udtrykket mere sportsligt. De mest markante ændringer sker på fronten, hvor forlygterne er re-designede, så de flyder mere sammen med en ny kølergrill. En ny kofanger og frontspoiler skal give CR-V et lavere visuelt tyngdepunkt, som får bilen til at se bredere ud. Bagpå får lygterne også et let design-pift, som skal understrege den tre-dimensionale effekt i LED lygterne.
I kabinen sker der også en let ’forårsrengøring’. Instrumentbordet er gjort mere stilfuldt med en nyt kromloook og mellem forsæderne er komforten øget med et armlæn, der kan justeres i længderetningen.
I 2015-udgaven af CR-V tilbyder Honda også et nyt app-baseret infotainmentsystem med 7 tommer touchskærm. Systemet giver blandt andet adgang til internettet og har ni forudinstallerede apps.
Honda CR-V diesel koster herhjemme fra knap 374.000 kr. inkl. levering med forhjulstræk, mens den 4-hjulstrækne udgave pt. fås fra små 439.000 kr. inkl. leveringsomkostninger med manuelt gear. Automatgear beløber sig til yderligere 30.000 kr.
Om den nye motor og automatgearkasse får indflydelse på priserne, må vi vente og se.
Læs også testen: Honda CR-V er bedst med ny diesel