Ny Renault Clio får vokseværk og selvsikkert design

Sjette generation af Renault Clio holder fast i benzinmotorer, men vokser i alle retninger og får et mere aggressivt design end tidligere.

Ikke alt er elbiler på biludstillingen i München i disse dage.

Renault viser sjette generation af Clio, der fortsætter med benzin- og hybridmotorer. Modellen er helt ny og vokser i alle retninger. Clio den sjette er 412 cm lang, 177 cm bred og 145 cm høj. Det er et plus på henholdsvis syv, én og fire centimeter. Samtidig er akselafstanden øget knapt en centimeter, hvilket skal give bedre plads på bagsædet.

Sidst men ikke mindst vokser bagagerummet til 391 liter – 10 liter mere end i en VW Golf, hvilket understreger, at Clio har fået vokseværk.

Mere sportsligt design

Designet overrasker ved at trække Renault i en helt anden retning end både mærkets fossil- og elbiler. Fronten på den nye Clio er nærmest aggressiv med sit store luftindtag og det knibtangs-formede LED-kørelys.

Også bagfra byder sjette generation af Clio på et nyt designsprog med to-delte baglygter.

Bagtil kan de to-delte baglygter minde om Alfa Romeo. Alt i alt har Clio et mere sportsligt og dynamisk udtryk, end vi har set længe fra Renault. Den nye Clio bygger på den kendte CMF-B platform, men affjedringen er angiveligt strammet op og styretøjet gjort hurtigere. Det lover godt for køreegenskaberne.

Teknologi fra elbiler

Inde i kabinen er inspirationen fra Renaults elbiler dog tydelig. Clio overtager R Link betjeningen fra eksempelvis Renault 5, komplet med to skærme med indbygget Google. Rattet med flere betjeningsknapper genkender vi også fra Renaults elbiler.

Men det er altså benzinmotorer, der ligger under den nye motorhjelm. Basis er en tre-cylindret 1,2 liter, der med turbo yder 115 hk og formentlig bliver den, der skal sælges flest af, når Clio kommer til Danmark.

Førerpladsen i Clio genkender vi fra Renaults elbiler.

Alternativet – en hybridmotor, der ved hjælp af en 1,8 liters benzinmotor, to elmotorer og en fire-trins gearkasse yder 160 hk – bliver væsentligt dyrere. Til gengæld kører den 26 km/l, hvilket giver Clio en rækkevidde på mere end 1.000 km. Altså mere end selv de bedste elbiler.

Mindst 200.000 kr.

Alligevel skal vi næppe forvente at se Clio på toppen af det danske bilsalg. Den danske Renault importør kender endnu ikke hverken priser eller lanceringsdato, men den billigste Clio koster i dag 200.000 kr. Altså mere end den billigste, elektriske Renault 5.

Meget tyder på, at den prisforskel kun bliver større, når Clio kommer til Danmark i løbet af næste år.

Bestseller i Europa

Mens den tidligere bestseller formentlig får en stille tilværelse i Danmark, hvor elbiler dominerer, ser det anderledes ud andre steder i Europa.

Lidt længere akselafstand skal give mere plads på bagsædet i den nye Clio.

Mini-klassen, hvor Renault Clio hører hjemme, mere end en tredjedel af alle solgte biler i Europa. Og i 2024 var de tre mest solgte modeller i klassen benzinbiler.

Nummer to var netop Renault Clio med 223.000 solgte biler. Kun overgået af Dacia Sandero, der er lavet på teknikken fra en ældre Clio – Dacia er Renaults rumænske billigmærke.

Så selv om vi måske trækker lidt på skuldrene af en ny Renault Clio i Danmark, er den stadig big business for Renault. Og hvem ved: Når man kigger på, hvad der sker hos VW, kunne man forestille sig, at Clio en dag bliver en elbil og igen relevant i Danmark.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here