Fjerde generation af Renault Scenic gentænker MPV-konceptet med stiltræk fra moderigtige crossovers og enorme 20-tommer hjul som standard.
Egentlig skulle Renault-boss Carlos Ghosn have haft æren af at løfte sløret for den nye Renault Scenic den 1. marts på åbningsdagen for biludstillingen i Geneve. Desværre – eller var det med vilje? – kom nogen til at lække et par fotos af den vigtigste Renault-nyhed i år, og så besluttede franskmændene at lægge et par officielle billeder på nettet.
Merci, siger vi, og kvitterer med at vise det, der ligner MPV-klassens mest dristigt designede indslag: Fjerde oplag af Scenic forener stiltræk fra især Clio og den store Espace som Cola-flaske form, svulmende ‘hofter’ som bagskærme, et frækt knæk i de bagerste sideruder, en relativt lav og halvmåne-formet taglinie og så nogle enorme hjul i størrelse 20-tommer.
Sidstnævnte er mest noget, man ser på designkoncepter, men en af de få oplysninger, som Renault slipper ud sammen med de første billeder er netop, at 20-tommer fælge faktisk bliver standardudstyr. Bredden er moderate 195 mm, hvilket formentlig både holder pris og rullemodstand og dermed forbruget i ave.
Dermed spiller Scenic videre på designet fra storebror Espace, der på samme måde benytter stiltræk fra moderigtige crossovers og SUV’ere som store hjul og ekstra frihøjde til at gentænke det ofte lidt busagtige MPV-design.
Vi ønsker at erobre nyt land med Scenic. Den er en mere sexet og moderne fortolkning af MPV’en, men viderebringer den enestående fleksibilitet, der har været fundamentet for de tre foregående generationers succes,” forklarer Renaults chefarkitekt, Laurens van den Acker.
Renault skabte klassen for kompakte MPV’ere med den første Scenic i 1996. Bilen ramte plet, og siden har Renault solgt næsten fem millioner Scenic, mens konkurrenterne fik travlt ved kopimaskinen. Først langt senere var de klar til at tage kampen op med biler som Ford C-Max, VW Touran og Toyota Verso.
Renault Scenic ventes klar til salg sidst på året. Når Scenic afsløres 1. marts, sker det i selskab med den længere Grand Scenic, der med en tredje sæderække rummer op til syv personer.
Læs også: Renault vil gøre som VW